Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 14 °C pogoda dziś
JUTRO: 12 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Olsztyn wystąpił o środki na rozbudowę linii tramwajowych. Znamy przebieg nowych tras

opis

Fot. Łukasz Węglewski

Do Polskiej Agenci Rozwoju Przedsiębiorczości trafił wniosek z Olsztyna o dofinansowanie projektu rozbudowy sieci tramwajowej. Miasto wyceniło inwestycję na 208 mln zł i stara się o 70% dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Podpisanie umów ma nastąpić na przełomie stycznia i lutego.

Drugi etap rozbudowy tramwajów to kontynuacja tramwajowej inwestycji, na którą w Polsce zdecydował się wyłącznie Olsztyn. Poznaliśmy szczegółowe projekty przebiegu trasy za które odpowiada Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.

Pętla „Pieczewo”

Miasto podzieliło inwestycję na wariant podstawowy – tylko ten figuruje we wniosku o dofinansowanie wraz z zakupem 4 tramwajów – i cztery warianty rezerwowe. Plan zakłada, że nowe torowiska powstaną na ul. Wilczyńskiego, Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego i al. Piłsudskiego. Tramwaj zacznie swój bieg tak jak obecnie na pętli autobusowej „Pieczewo”. Powstanie tutaj dwuperonowa krańcówka z czterema torami, identyczna, jak krańcówka „Kanta”. Dzięki temu tram-buspas zacznie się przed skrzyżowaniem z ul. Wachowskiego i zakończy na skrzyżowaniu z ul. Krasickiego, w którą następnie skręci tramwaj.

Estakada Synów Pułku – Krasickiego

Powstanie tramwajowa estakada łącząca Synów Pułku z Krasickiego. Prędkość tramwaju na łukach wyniesie na niej 35 km/h. Torowisko na ul. Krasickiego wytyczono po obecnym pasie zieleni, do skrzyżowania z ulicą Boenigka, gdzie następnie skręci na zachodni brzeg ulicy. W tym miejscu skończy się także wspólny tram buspas. Dalej tramwaj przetnie skrzyżowania ul. Synów Pułku, Pstrowskiego i Wyszyńskiego oraz ul. Wyszyńskiego z ul. Żołnierską. Zachodnim brzegiem ulicy Wyszyńskiego tramwaj dojedzie do al. Piłsudskiego. Tutaj tram buspas biegnie środkiem jezdni i początek strefy tempo 30. Wjazd dla samochodów odbywać się będzie wyłącznie jednym pasem wraz ze ścieżką rowerową. Tram-buspas będzie oddzielony od ulicy pasem zieleni po obu stronach.

Skrzyżowanie w miejsce ronda

Rondo zastąpi skrzyżowanie al. Piłsudskiego z Dworcową z sygnalizacją świetlną. Tramwaje wraz z autobusami środkowym pasem przetną skrzyżowanie. Środkowy pas zostanie doprowadzony do skrzyżowania z ul. Kościuszki, gdzie zostanie dowiązany do obecnej sieci. Tuż za ul. Głowackiego torowisko rozwidli się na trzy tory, z czego jeden będzie służył do skrętu w prawo ul. Kościuszki.

Linia nr 4 i 5

Pojawią się dwie kolejne linie. Linia nr 4 kursować będzie z osiedla Pieczewo do dworca głównego, z kolei linia nr 5 z osiedla Pieczewo pod Wysoką Bramę. Torowisko zostanie dociągnięte na pl. Jedności Słowiańskiej. Perony tramwajowe powstaną na wysokości informacji turystycznej. Dzięki temu przesiadanie będzie odbywać się drzwi w drzwi z tramwajów do autobusów.

Do obsługi całego systemu tramwajowego trzeba będzie dokupić 14 sztuk nowych pojazdów szynowych. Na zakup 10 pojazdów Olsztyn poszuka dotacji zewnętrznych, cztery pojazdy mają być wyleasingowane przez MPK Olsztyn z własnych środków.

opis

Koncepcja wyglądu krańcówki „Pieczewo”. mat. UM

opis

Tak zaplanowano rozjazdy, by w przyszłości, podczas dalszej rozbudowy, nie zamykać sieci tramwajowej. mat. UM

opis

Tramwajowa estakada, która pozwoli uniknąć świateł, ale za to tramwaj pojedzie po niej z prędkością 35 km/h. mat. UM

opis

Skrzyżowanie zamiast ronda oraz kolejny trójkąt torowy przewidziany do przyszłej inwestycji. mat. UM

opis

W tym miejscu czekają najbardziej skomplikowane prace. Po prawej stronie tory w kierunku centrum miasta. mat. UM

opis

sieć tramwajowa

 

 

(um/as)

Przeczytaj poprzedni wpis:
opis
Czy mapa zagrożeń poprawia bezpieczeństwo na WiM?

Krajowa mapa zagrożeń bezpieczeństwa spełnia swoje zadania. Przekonali się o tym oleccy policjanci, którzy tą drogą otrzymali już ponad 120 sygnałów od mieszkańców powiatu. Krajowa mapa...

Zamknij
opis
RadioOlsztynTV