W związku z budową nowej śluzy Guzianka II musimy rozebrać stary most przy śluzie i zbudować nowy. Jest to integralna część powstającej nowej śluzy, której budowa już jest w toku, m.in. wykonano już ścianki śluzy
– poinformowała Tomoń. Dodała, że RZGW zdaje sobie sprawę, że objazd może być kłopotliwy.
– Poprowadzony został jednak możliwie najkrótszą trasą, właściwie jedyną możliwą drogą – podkreśliła rzecznik RZGW.
Guzianka II będzie pierwszą od przeszło 100 lat nową śluzą na Mazurach. Pozostałe na mazurskich jeziorach i kanałach powstały przez II wojną światową. Budowa śluzy jest konieczna, bo działająca od 140 lat śluza Guzianka jest w opłakanym stanie technicznym i wymaga pilnego remontu. By nie blokować ruchu wodnego między jeziorami Bełdany i Nidzkie, zdecydowano, że najpierw zostanie zbudowana śluza Guzianka II, a po jej uruchomieniu będzie wyremontowana stara śluza.
Na Guziance w sezonie śluzuje się około 20 tys. jednostek – zarówno jachtów, jak i statków pasażerskich. Różnica poziomów wody między jeziorami, które łączy, tj. Guzianką Małą i Bełdanami, wynosi 2 metry. Śluzowanie w komorze długiej na ponad 40 metrów śluzy jest nawet dla obytego żeglarza sporym przeżyciem.
Nowa śluza ma powstać w półtora roku – do czerwca 2020. Remont starej ma potrwać rok – od 2020 do 2021 roku.
Razem z budową Guzianki II na Mazurach modernizowane są nadbrzeża (prace trwają już w Mikołajkach), w Giżycku powstaje kładka dla pieszych nad kanałem łuczańskim, do 2021 roku będzie też przebudowanych i umocnionych pięć kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Wartość prac związanych z polepszeniem infrastruktury wodnej na Mazurach wynosi ponad 181 mln, z czego 154 mln zł pochodzi z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-20.
Autor: J. Kiewisz-Wojciechowska (PAP)
Redakcja: A. Podbielska