Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 1 °C pogoda dziś
JUTRO: 2 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Mamy zdolnych uczniów. Zajmują czwarte miejsce w Unii Europejskiej

Polscy uczniowie mają sukcesy w nauce, ale… nie lubią szkoły – tak wynika z badań przeprowadzonych w gimnazjach i szkołach podstawowych.

Polscy gimnazjaliści bardzo dobrze wypadli w badaniu poziomu umiejętności w naukach przyrodniczych. Ustępują tylko 15-latkom z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Za nimi znaleźli się m.in. uczniowie z krajów o większej liczbie mieszkańców – Włoch czy Hiszpanii. Raport sporządziła Fundacja Evidence Institute we współpracy ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego. Opierała się o wyniki badań międzynarodowych PISA 2015 i TIMSS 2015.

Rezultaty naukowe polskich uczniów są słabsze niż uzyskane w 2012 roku, ale wciąż – w stosunku do 2000 roku, czyli od pierwszej edycji badania – wzrastają. Gorzej wypadli także uczniowie z Finlandii, która jest liderem rankingu PISA. Na wynik polskich 15-latków wpływ mogło mieć to, że badania zostały przeprowadzone… na komputerach. A w tej formie nasi uczniowie wypadają słabiej niż w tradycyjnej – papierowej.

Według raportu polscy gimnazjaliści nie mają więzi ze szkołą i innymi uczniami. W formularzu często wybierali odpowiedź „czuję się jak outsider w szkole”. Pod tym względem zajmują trzecie miejsce od końca. Kraje o najwyższych, pozytywnych wskaźnikach przynależności do szkoły to: Hiszpania, Austria, Szwajcaria, Niemcy i Norwegia.

Zbadani zostali także uczniowie IV klas szkoły podstawowej. Są oni w czołówce europejskiej pod względem osiągnięć przyrodniczych. Uzyskany przez nich wynik daje Polsce dziesiąte miejsce wśród 47 krajów, w których przeprowadzono test z przyrody. W Europie Polska zajmuje trzecie miejsce.

Okazało się, że w matematyce pomysłowość polskich uczniów przeważa nad wiadomościami. Polscy uczniowie wypadli znacznie lepiej w zadaniach wymagających rozwiązywania problemów matematycznych niż w zadaniach na odtwarzanie wiadomości. W rankingu rozwiązywania problemów Polska zajęła w Europie piąte miejsce.

Mimo sukcesów w nauce, Polscy uczniowie – uczestniczący w badaniu TIMSS – najmniej lubią szkołę spośród wszystkich uczniów w Europie – są na ostatnim miejscu, za uczniami francuskimi i czeskimi. Z drugiej strony nasi uczniowie czują się bezpiecznie wśród rówieśników. Pod względem poczucia bezpieczeństwa Polska ma na świecie wysoką, siódmą pozycję. W Europie Polska jest czwarta.

Badanie Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA – Programme for International Student Assessment) to najważniejsze i największe badanie edukacyjne na świecie. Sprawdza ono stopień przygotowania 15-latków do dalszej edukacji, wymagań rynku pracy i powodzenia w dorosłym życiu. Przeprowadzane jest cyklicznie co trzy lata. Badane są umiejętności matematyczne, czytanie i interpretacja, rozumowanie naukowe. Do głównego badania dołączane są także badania dodatkowe.

Badanie TIMSS (TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study) mierzy osiągnięcia czwartoklasistów w matematyce i przyrodzie. Jest realizowane co cztery lata. Polska przystąpiła do badania TIMSS w 2011 roku.

 

(PAP/K.Ośko)

Więcej w uczniowie, nauka, gimnazjum
Minął drugi dzień egzaminów gimnazjalnych. Sprawdź, z czym musieli zmierzyć się uczniowie

Prawie 14 tysięcy gimnazjalistów z Warmii i Mazur i 350 tysięcy z całego kraju pisało test matematyczno-przyrodniczy na zakończenie gimnazjum. Najpierw uczniowie przez godzinę rozwiązywali zadania...

Zamknij
RadioOlsztynTV