Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 8 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Kolejne kanały na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich zostaną wyremontowane. „Przełoży się to na bezpieczną rekreację”

Rozpoczęcie remontu kanałów Szymońskiego i Łuczańskiego oraz remont tzw. starej śluzy Guzianka planują w nadchodzącym roku Wody Polskie.

W tym roku rozpoczęto remont kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich: Grunwaldzkiego, Mioduńskiego i Tałckiego. Koszt tych prac to ponad 65 milionów złotych.

Po nowym roku planujemy rozpocząć prace na kanałach Szymońskim i Łuczańskim. Łączny kosz remontu wszystkich 5 kanałów to ponad 150 milionów złotych

– poinformowała rzeczniczka Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.

Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim powinny zostać zakończone w 2021 roku, na dwóch pozostałych w 2022 roku. Na kanałach Szymońskim i Giżyckim prace będą trwać do 2023 roku. Inwestycja odbywa się w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.

W 2021 roku Wody Polskie planują też ogłosić przetarg na remont Śluzy Guzianka I, która jest w złym stanie technicznym.

Została wybudowana w 1879 roku i do tej pory była najbardziej uczęszczaną śluzą w Europie. Każdego roku różnicę poziomów wody przez „starą Guziankę” pokonywało ponad 15 tysięcy jednostek pływających

– podała Giełażyn-Sasimowicz.

Dodała, że w tym roku dzięki „nowej” Guziance prześluzowanych zostało 11 tysięcy jednostek.

To nadal bardzo dużo, dlatego remont jest niezbędny. Szacunkowy koszt tej inwestycji to ponad 9 milionów złotych.

Kolejne inwestycje na szlaku Wielkich Jezior zaplanowane na rok 2021 to przebudowa umocnienia Kanałów Piękna Góra i Węgorzewskiego. Rzeczniczka Wód Polskich w Białymstoku podała, że szacunkowy koszt remontu to 26 milionów złotych.

Poza tym planowane jest udrożnienie kanału Śniardwy – Roś za 1 milion 200 tysięcy złotych, udrożnienie rzeki Węgorapy za blisko 30 milionów złotych oraz remont śluzy i jazu w Karwiku za blisko 13 milionów złotych.

Są to inwestycje, które planujemy rozpocząć w 2021 roku, zakończą się już w 2022 i 2023 roku. W planach mamy także przebudowę zaplecza technicznego do obsługi szlaku w Mikołajkach i Giżycku za ponad 24 miliony złotych

– podała Giełażyn-Sasimowicz.

W 2021 będą także trwały prace nad studium wykonalności stopnia wodnego na rzece Pisie w Piszu. Chodzi o: śluzę żeglugową, jaz, przepławkę dla ryb i Małą Elektrownię Wodną.

Pozwoli to na ustabilizowanie poziomu wody w jeziorze Roś, co przyczyni się także do poprawy warunków bytowania roślin i zwierząt, jak również warunków żeglugi i uprawiania sportów wodnych. Koszt tego etapu prac szacowany jest na milion złotych.

Rzeczniczka Wód Polskich powiedziała, że planowane na Mazurach inwestycje mają na celu dostosowanie drogi wodnej systemu Wielkich Jezior Mazurskich do parametrów odpowiednich dla danych klas żeglowności.

Przełoży się to przede wszystkim na bezpieczne i bardziej komfortowe korzystanie z zasobów wodnych regionu, zarówno pod względem rekreacyjnym jak i komercyjnym

– wyjaśniła Giełażyn-Sasimowicz.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszą i najpiękniejszą trasą żeglugową w północno-wschodniej części Polski. Główny szlak zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, natomiast kończy się na kanale w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 kilometrów.

Redakcja: B.Świerkowska-Chromy za PAP

Więcej w inwestycje, kanał, jeziora
Inwestycje drogowe w okolicach Braniewa z dofinansowaniem rządowym. Powstaną kolejne kilometry tras

Tylko w tym roku w powiecie braniewskim wyremontowano 10 kilometrów dróg powiatowych. Na wykonanie inwestycji drogowych powiat otrzymał 4 miliony złotych dofinansowania z Funduszu Dróg Samorządowych....

Zamknij
RadioOlsztynTV