Influencerzy na celowniku UOKiK. Co sprawdza urząd?
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od wielu tygodni przygląda się rynkowi reklamy w social mediach. Wśród praktyk badanych przez UOKiK są przede wszystkim kryptoreklamy, które powinny być odpowiednio oznakowane.
UOKiK wziął na cel influencerów, celebrytów i obsługujące ich firmy marketingowe. Odbiorcy mają bowiem prawo wiedzieć, czy dany post lub relacja to reklama czy bezinteresowna opinia influencera – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Niestety zdarza się, że treści sponsorowane ukrywane są pod pozorem zwykłych postów, bezstronnych recenzji lub relacji z wydarzeń. To niedozwolone praktyki rynkowe. Jeżeli reklama influencera wprowadziła nas w błąd, to możemy się od niego domagać naprawienie szkody na podstawie art. 12 Ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Możemy żądać od influencera naprawienia szkody, zaniechania bezprawnej praktyki czy usunięcia jej skutków.
Użytkownicy social mediów mogą również zgłaszać niedozwolone praktyki influencerów polegające np. na nieoznaczaniu treści sponsorowanych. Służy do tego skrzynka mailowa scam@uokik.gov.pl. Zgłoszenia można przesyłać anonimowo, wystarczy opisać nieprawidłowość i załączyć zrzut ekranu lub nagrany film.
Autor: I. Malewska
Redakcja: A. Niebojewska