Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 7 °C pogoda dziś
JUTRO: 10 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Gróbarczyk: Pętla Mazurska jest kluczowa dla rozwoju rekreacji wodnej na Mazurach

Fot. P. Świniarski

Pętla Mazurska to kluczowe zadanie wśród inwestycji w rozwój infrastruktury służącej rekreacji wodnej na Mazurach – powiedział w czwartek wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Wody Polskie podpisały umowę na opracowanie studium wykonalności tej drogi wodnej.

Podczas briefingu w Okartowie koło Orzysza wiceminister Gróbarczyk przypomniał, że Wody Polskie we współpracy z mazurskimi samorządami od kilku lat prowadzą bardzo intensywne prace na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Dotąd m.in. wybudowano od podstaw śluzę Guzianka II, wyremontowano kanały Tałcki, Grunwaldzki i Piękna Góra.

Jak zaznaczył, infrastruktura w regionie wymagała potężnych nakładów i inwestycji ze względu na wieloletnie zaniedbania.

Nic w zasadzie nie robiono w poprzednich latach na Mazurach i zapomniano o nich. Przede wszystkim zapomniano pod kątem wyremontowania i przystosowania infrastruktury do rekreacji wodnej

– powiedział wiceminister Marek Gróbarczyk.

Podkreślał jak istotna jest decyzja o rozpoczęciu prac przygotowawczych do budowy Pętli Mazurskiej.

To jest dla nas kluczowe zadanie, które zobowiązaliśmy się wykonać. Nie miałoby sensu realizowanie pozostałych inwestycji, gdyby nie dokończyć tej najważniejszej, tej oczekiwanej od wielu lat, a więc Pętli Mazurskiej (…). Ja się bardzo cieszę, że te inwestycje ruszyły „z kopyta”. Mazury stanowią niezwykle atrakcyjną ofertę turystyczną.

00:00 / 00:00

Fot. P. Świniarski

Głównym celem jest utworzenie szlaku żeglownego w formie pętli, która umożliwi dopłynięcie do jeziora Śniardwy z portu w Giżycku na Niegocinie i powrót funkcjonującym obecnie szlakiem żeglownym przez jezioro Tałty, Szymon i Jagodne.

Pętla Mazurska przyciągnie jeszcze większą liczbę turystów nad nasze jeziora

– przyznaje wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki.

00:00 / 00:00

Z podpisania dokumentu cieszył się poseł Prawa i Sprawiedliwości Wojciech Kossakowski.

Wielka Pętla Mazurska jest dla Mazur czymś takim jak przekop Mierzei Wiślanej. Cieszę się, że przekonywanie wszystkich, którzy mogli się do tego przyczynić, przyniosło efekt.

00:00 / 00:00

Wtórował mu kolega z ław poselskich Jerzy Małecki.

Wszyscy mówią, że Mazury były piękne, ale są coraz piękniejsze. Ta inwestycja przyczyni się do tego, że Mazury będą bardzo przyjazne – będzie można opłynąć je dookoła.

00:00 / 00:00

Pracami studialnymi zostanie objęty odcinek planowanej drogi wodnej o długości około 30 km, łączący Niegocin ze Śniardwami poprzez jeziora Wojnowo, Buwełno oraz Tyrkło. Obecnie pomiędzy jeziorami Buwełno i Tyrkło nie ma bezpośredniego połączenia, gdyż są one oddzielone od siebie lądem o długości 1,6 km w linii prostej ze wzniesieniem wysokości około 36 m. Dla ciągłości szlaku żeglugowego konieczne jest więc zastosowanie rozwiązań technicznych umożliwiających pokonanie tej przeszkody.

Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Przemysław Daca poinformował, że wykonawca dokumentacji ma dokonać analizy czterech wariantów połączenia obu jezior.

Jednym z wariantów jest budowa tunelu poprzez te wzgórza, które stanowią tutaj problem. Drugim rozwiązaniem to jest tak, jak np. na Kanale Elbląskim, (transport jednostek pływających – PAP) na zasadzie wózków i pochylni. Trzeci wariant to jest na zasadzie dźwigów i podnoszenia jednostek, a czwarty to budowa naokoło kanału, który by omijał te problematyczne miejsca

– wyjaśnił Daca.

00:00 / 00:00

Studium wykonalności określi możliwości wyznaczenia przebiegu trasy Pętli Mazurskiej, z których zostanie wybrane rozwiązanie optymalne pod względem środowiskowym, turystycznym i funkcjonalnym. Ponadto zostanie dokonana analiza kosztów i źródeł finansowania przedsięwzięcia.

Koszt tego opracowania to blisko 800 tys. zł, a jego odbiór planowany jest na koniec roku. Następnie będzie można przystąpić do sporządzania dokumentacji projektowej oraz uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych do realizacji zadania. Wody Polskie przewidują, że prace budowlane przy Pętli Mazurskiej mogłyby zakończyć się w 2029 r. Wstępny koszt inwestycji szacowany jest na około 400 mln zł.

Budowa pętli ma przyczynić się do rozwoju turystyki wodnej i zwiększenia atrakcyjność żeglugi na mazurskich jeziorach i całego regionu.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich sięga od Pisza do Węgorzewa i w linii prostej liczy 111 km. Oprócz szlaku głównego wyznaczonych jest także pięć szlaków bocznych. Łącznie to ponad 150 km drogi wodnej. W ubiegłym sezonie przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II przeprawiło się blisko 20 tys. jednostek pływających.

Fot. P. Świniarski

 

Fot. P. Świniarski

Autor: M. Boguszewski (PAP)/ P. Świniarski
Redakcja: A. Niebojewska

Więcej w Wielkie Jeziora Mazurskie, Pętla Mazurska
Brytyjscy blogerzy zachwyceni Warmią i Mazurami. „Już chcę tu wrócić”

Podróże, przygoda, kreatywność, odżywianie - to tylko wycinek zainteresowań twórców angielskiego bloga This Expansive Adventure. Fay i Matt Doyle odwiedzili Polskę na zaproszenie Zagranicznego Ośrodka Polskiej...

Zamknij
RadioOlsztynTV