Ekspresowo z Ełku do Warszawy. Premier ogłosiła podpisanie umowy
Ełk będzie miał połączenie drogowe z Warszawą w standardzie drogi ekspresowej. W Łomży podpisano umowę na realizację drogi S61 Via Balticę wraz z obwodnicą Łomży. Całość inwestycji ma kosztować około 5 miliardów złotych.
Drogowcy mogą ogłaszać przetargi na budowę drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka-Szczuczyn, czyli części trasy Via Baltica – premier Beata Szydło poinformowała w poniedziałek w Łomży o podpisaniu umowy na realizację drogi: – Z satysfakcją mogę zaprezentować umowę podpisaną przez pana ministra (infrastruktury i budownictwa) Andrzeja Adamczyka i wiceministra Jerzego Szmita na realizację drogi, o której marzyliście, która jest Łomży potrzebna, która stworzy dla miasta i dla całego regionu ogromną szansę – mówiła premier Szydło na spotkaniu z mieszkańcami tego miasta.
Około 50 km tej drogi będzie przebiegało przez woj. warmińsko-mazurskie. – To będzie droga kategorii ekspresowej, dwujezdniowej, która najszybciej połączy Warszawę ze wschodnią częścią województwa warmińsko-mazurskiego, której symbolem jest Ełk – powiedział Polskiemu Radiu Olsztyn wiceminister Jerzy Szmit. Uczestniczący również w tym spotkaniu minister Adamczyk powiedział, że ta umowa to skierowanie do realizacji tej inwestycji. Oznacza to, że ma ona swój harmonogram, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad może ogłaszać przetargi, by wyłonić wykonawców.
Przez Ełk przebiegać będzie też trasa S16. Planowane są również inwestycje kolejowe: – Ełk będzie miał połączenie kolejowe północne przez Korsze, dalsza elektryfikacja przez Korsze, dalej przez Szczytno i Pisz kolej wróci do Ełku – powiedział wiceminister Szmit.
Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica, czyli połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej ma odbijać na północ w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd do Rygi na Łotwie. Zdaniem wiceministra Szmita inwestycja w całości dobiegnie końca w 2020 roku.
O szczegółach inwestycji z Łomży mówi Krzysztof Kaszubski:
(kk/as)