Ełk, Aktualności, Aplikacja mobilna, Olecko, Region, Regiony
Dzięki Rail Baltica kolej przyspieszy. Pojedziemy pociągiem 250 km/h
Trwa budowa linii kolejowej Rail Baltica. Dzięki inwestycji zyskają nie tylko mieszkańcy miejscowości położonych bezpośrednio przy linii. Prace obejmą też Olecko. Spółka PKP PLK, podpisała także umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na odcinek Ełk-Trakiszki.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel podkreśla, że dzięki inwestycji mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do kolei.
Zmodernizowany zostanie cały odcinek Ełk – Olecko, łącznie z wjazdem do stacji Olecko. Pociąg będzie jechał z prędkością 160 km/h. Podróż z Ełku do Olecka pociągiem regionalnym zajmie 20 minut.
– Rail Baltica to szansa dla regionu – dodaje senator Małgorzata Kopiczko.
Jesteśmy bardzo blisko tego, by przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu. Niedługo kolej będzie bezkonkurencyjna. Przejazdy, które tak bardzo się skrócą, będą udogodnieniami dla mieszkańców i turystów
W ramach inwestycji planowana jest budowa łącznicy: Zatyki – Norki, która umożliwi sprawniejszy przejazd pociągów trasą Olecko-Suwałki.
Na trasie Ełk-Trakiszki z prędkością 250 km/h
Polska spółka kolejowa podpisała też umowę na wykonanie dokumentacji projektowej na budowę odcinka: Ełk-Trakiszki. Prędkość pociągów wynosie na nim do 250 km/h, a podróż najszybszym składem z Ełku do granicy państwa w Trakiszkach zajmie niespełna 40 minut.
– Dokumentacja projektowa powstanie do końca 2023 roku. Będzie to pierwsza w Polsce sieć trakcyjna zasilana prądem zmiennym 25 KV – informuje Ireneusz Merchel.
Prąd zasilania 25 KV to nowość, którą PKP chcą wprowadzić w całym kraju. Przejście z dotychczasowego zasilania na nowe rozwiązanie pozwoli na duże oszczędności. Same prace budowlane na odcinku Ełk – Trakiszki rozpoczną się w 2024 r i potrwają 3 lata.
Wiele osób pracowało nad tym, by udało się zrealizować tę inwestycję. Potrzebna była ogromna determinacja, żeby przełamać myślenie o Polsce wschodniej jako o peryferiach, które nie potrzebują szybkiej kolei. Musieliśmy przekonywać wiele osób wiele osób, że warto tu inwestować
– wspomina były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.
Rail Baltica połączy Europę Zachodnią z krajami nadbałtyckimi.
Autor: M. Zbrożek
Redakcja: A. Niebojewska/akt.tek
Stacja w Ełku w przebudowie. Zostanie dostosowana do standardów europejskich