Aktualności, Bliższe Spotkania
Czy można przeprowadzić idealny remont? W Bliższych Spotkaniach o remontach, budowie wymarzonego domu i nierzetelnych fachowcach
Czy przez remont lub budowę domu można przejść bez traumy? Gościem Krzysztofa Kaszubskiego była miejska rzecznik praw konsumenta Jadwiga Urbańska.
Jadwiga Urbańska: remont to trudne doświadczenie. Ci, którzy przez to przeszli wiedzą, jak wyczerpujące są remonty i w wielu przypadkach po zakończonych pracach dochodzimy do wniosku, że nasze oczekiwania były zupełnie inne.
Krzysztof Kaszubski: Czy można przeprowadzić idealny remont, tak, żebyśmy byli zadowoleni z efektów prac, z ekipy remontowej i przy okazji nie zbankrutować?
Jadwiga Urbańska: Idealny remont to marzenie wszystkich, a marzenia trzeba mieć. Wszyscy patrzymy na stronę ekonomiczną i zależy nam na tym, żeby remont nie był wygórowany jeśli chodzi o cenę i adekwatnie do ceny, żeby zadowalał nasze potrzeby. Niestety tak nie jest!
Krzysztof Kaszubski: Nasi słuchacze zwracają uwagę na to, że majstrowie jak już coś potrafią to tak się cenią jakby pracowali w centrum Nowego Jorku.
Jadwiga Urbańska: Potwierdzam. Dotyczy, to także wykonawców mebli na zamówienie i wszystkich, którzy wykonują remonty i wykończeniówkę. Fachowcy cenią się bardzo wysoko, ale ze smutkiem trzeba powiedzieć, że ta wysoka wycena nie idzie w parze z wysoką jakością (…)
Krzysztof Kaszubski: Jak dojść do porozumienia z nieuczciwym wykonawcą?
Jadwiga Urbańska: Do konfliktów dochodzi wtedy gdy przedsiębiorca jest nieuczciwy. Przed zawarciem umowy godzi się na wszystko np. na wykonanie zabudowy, elektrykę, malowanie, dostosowanie oświetleń itp. Gdy przychodzi do wykonania tych prac okazuje się, że przedsiębiorca ciągle jest gdzieś zabiegany, ma jakieś inne zlecenia, inne prace. Wrażenie jest takie, że nasze prace wykonuje przy okazji, a skoro tak to nie czuwa nad tym tak jak powinien i pomija zakres prac, które zobowiązał się wykonać, bo biega przy innych zlecenia. W efekcie dokładność nie jest taka jak powinna i zakres prac zgodny z naszymi oczekiwaniami. Jeśli chodzi o zapłatę za wykonane prace, ze smutkiem muszę powiedzieć, że w Olsztynie nie jest wcale tanio w porównaniu z innymi miastami. Za ceną musi iść jakość, dokładność i staranność.
Krzysztof Kaszubski: Jak się przed tym zabezpieczyć?
Jadwiga Urbańska: Z przykrością muszę powiedzieć, że nie da się zabezpieczyć na 100 procent się, ale zawsze jest jakaś możliwość. Należałoby doprowadzić do spisania umowy w formie pisemnej. Musi określać przedsiębiorcę, jego adres, dokładną cenę, czas wykonania i zakres prac na jakie się umówiliśmy (…) W kosztorysie powinniśmy ustalić w jakiej kolejności wykonywane będą prace. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia jakości pracy.
Posłuchaj rozmowy
(BSChromy)