Nie wszyscy konsumenci znają swoje prawa. Co najczęściej reklamujemy?
W tym roku obchodzimy 40. rocznicę ustanowienia Światowego Dnia Praw Konsumenta. W Polsce święto to obchodzone było po raz pierwszy 23 lata temu.
41 procent Polaków ocenia jako przeciętną swoją wiedzę z zakresu praw konsumenckich związanych m.in. z gwarancją, rękojmią czy terminami zwrotu towarów. Jedynie 8 procent ocenia ją jako bardzo dobrą.
Jak podkreśla miejski rzecznika konsumentów w Olsztynie Jadwiga Urbańska najczęściej reklamujemy ubrania i obuwie. Na kolejnym miejscu jest sprzęt AGD.
Niezmienna jest reklamacja obuwia i odzieży. Wchodzi też sprzęt RTV i AGD. Zdarza się też nie uznawanie reklamacji. Gdy reklamujemy lodówkę, czy pralkę to sprzedawcy chcą uniknąć odpowiedzialności stwierdzając, że nie ma wad, które są zgłaszane.
Jadwiga Urbańska przypomina gdzie w województwie warmińsko-mazurskim możemy znaleźć rzecznika konsumenta.
Każdy mieszkaniec danego powiatu i miasta ma swojego rzecznika i śmiało może dzwonić do starostwa powiatowego lub urzędu miasta. W Olsztynie, Ełku i Elblągu jest też inspekcja handlowa. Do tej instytucji także można kierować się po pomoc. Inspekcja Handlowa z mocy ustawy prowadzi tzw. pozasądowe rozwiązywanie sporów.
Dodajmy, że w całym kraju działa ponad 370 rzeczników konsumentów.
Autor: I. Malewska
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy