Coraz więcej uczniów potrzebuje wsparcia. Jak im pomóc?
Rośnie problem trudnych zachowań uczniów w polskich szkołach. Nauczyciele coraz częściej zauważają, że dzieci nie radzą sobie z wieloma trudnościami. To głównie przebodźcowanie nowymi technologiami, problemy z koncentracją i niska motywacja do nauki.
W Elblągu odbyło się szkolenie dla pedagogów i psychologów, którzy poszukują skutecznych rozwiązań odpowiadających na wyzwania i potrzeby współczesnej młodzieży. – Ważne, żeby znaleźć powód każdego trudnego zachowania ucznia – wyjaśnił profesor Jacek Pyżalski z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
To jest jednak różnica czy ktoś stuka, bo chce przeszkodzić w lekcji, czy ktoś stuka, bo nie wie, że stuka. Albo robi to, bo jest niedostymulowany lekcją. I czasami rozpoznanie, skąd się bierze takie zachowanie, już nas trochę nakierowuje na to, jak należy postąpić
– tłumaczył.
Dodatkowo, coraz więcej dzieci przechodzi kryzys psychiczny, czego skutkiem są problemy w relacjach rówieśniczych. – Uczniowie szkół podstawowych zmagają się z niską samooceną i potrzebują wsparcia – podkreśliła psycholog z Elbląga Barbara Rutka.
Potrzebują mentora i osoby, która poprowadzi ich w życiu dorosłym. Żeby zobaczyli, że potrafią i nauczyli się doceniać swoje umiejętności
– powiedziała.
Pedagodzy wskazują również na cyberprzemoc oraz negatywny wpływ mediów społecznościowych. Smartfon lub tablet pojawia się w dłoniach coraz młodszych dzieci. Jak wynika z raportu Europejskiego Biura Regionalnego Światowej Organizacji Zdrowia, co szósty nastolatek w Polsce doświadcza cyberprzemocy.
W szkoleniu zorganizowanym przez Akademię Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu wzięło udział stu nauczycieli i psychologów z regionu.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: M. Rozbicka
Redakcja: A. Niebojewska