Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 8 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Bez przełomu w sporze o port w Elblągu. Sprawa trafiła do komisji sejmowej

Fot. Port Morski w Elblągu

Pogłębienie toru wodnego prowadzącego do portu w Elblągu było tematem posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W spotkaniu uczestniczyli m.in. wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski, wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka i prezydent Elbląga Witold Wróblewski.

W porcie w Elblągu konieczne jest pogłębienie toru wodnego i wybudowanie obrotnicy, na które samorząd elbląski nie ma pieniędzy – podkreślił wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski. Prezydent Elbląga Witold Wróblewski powiedział, że pogłębienie toru do portu to zadanie administracji rządowej.

Fot. PAP/Radek Pietruszka

Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej przypomniał, że łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską „droga wodna jest priorytetowym zadaniem administracji morskiej i polskiego rządu ze względu na nadrzędny interes, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa państwa”.

Stwarza nowe perspektywy dla portów nadzalewowych, Elbląga i całego regionu. Gminy Tolkmicko i Frombork już korzystają z tego kanału, duże jest zainteresowanie przedsiębiorców nieruchomościami (…)

00:00 / 00:00

W obliczu wojny za wschodnią granicą, Zalew Wiślany stał się akwenem granicznym, frontowym.

Do tej pory państwo polskie, ministerstwo obrony, sztab generalny nie miał suwerennej decyzji ws. wpłynięcia jednostek na akwen. Dwa tygodnie temu wpłynęły na Zalew Wiślany najnowocześniejsze jednostki Marynarki Wojennej typu Kormoran i wbrew malkontentom nie tylko wpłynęły, ale rzeczywiście operowały na całym Zalewie Wiślanym

– dodał Grzegorz Witkowski.

Wiceminister Grzegorz Witkowski. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną oddano do użytku 17 września 2022 roku.

Inwestycja ma się przyczynić m.in. do zwiększenia przeładunków w porcie w Elblągu. Jak mówił wiceminister infrastruktury, w ostatnim czasie przeładunki wynosiły od 80 do 100 tysięcy ton rocznie, podczas gdy w ubiegłym roku wszystkie polskie porty o znaczeniu narodowym przeładowały 133 miliony ton. Zaznaczył, że oprócz zaplanowanych wcześniej prac będą potrzebne roboty pogłębiarskie i wybudowanie obrotnicy zaprojektowanej przez Zarząd Morskiego Portu Elbląg.

Grzegorz Witkowski wskazał, że za infrastrukturę wewnątrz portu odpowiada zarząd portu. Dodał, że resort infrastruktury i aktywów państwowych wyszły z propozycją dokapitalizowania spółki zarządzającej portem w Elblągu w zamian za 51 procent udziałów i sfinansowanie prac w porcie.

Gdybym miał na stole ofertę w postaci 100 milionów złotych dokapitalizowania portu w Elblągu i kolejnych 100 milionów na inne inwestycje tak bardzo potrzebne takie jak obrotnica, odnowienie i budowa nabrzeży, to bym chętnie po nie sięgnął

Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka podkreślił, że spółka zarządzająca portem w Elblągu nie ma pieniędzy na konieczne prace.

Jeśli ktoś był w porcie w Elblągu to widział, że obecnie pełni on raczej rolę parkingu dla tirów niż portu z prawdziwego zdarzenia. Te działania, które chcielibyśmy zrealizować, mają na celu uwolnienie potencjału.

00:00 / 00:00

Prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Obecny na posiedzeniu sejmowej komisji prezydent Elbląga Witold Wróblewski powiedział, że pogłębienie toru wodnego do elbląskiego portu to zadanie Skarbu Państwa.

Jak mówił, miasto Elbląg nie posiada kompetencji do pogłębienia torów wodnych na wewnętrznych przepływowych wodach morskich w granicach Portu Morskiego Elbląg. Powołał się na opinię prawną wykonaną na zlecenie samorządu przez Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych i podpisaną przez prof. Politechniki Warszawskiej Roberta Suwaja.

Jak wskazał prezydent Elbląga, z opracowania wynika, że

wydatkowanie środków własnych, pochodzących z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na prowadzenie budowy, modernizacji i utrzymania infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich przez Port Morski Elbląg stanowić będzie naruszenie zasad dokonywania wydatków ze środków publicznych jako realizujących cele, dla których środki powinny być określone w ustawie budżetowej na zadania publiczne z zakresu administracji rządowej.

00:00 / 00:00

Posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Grzegorz Witkowski i Andrzej Śliwka. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Grzegorz Witkowski i prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Fot. PAP/Radek Pietruszka

Prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Fot. PAP/Radek Pietruszka

Fot. PAP/Radek Pietruszka

Redakcja: B. Świerkowska-Chromy za A.Libudzka (PAP)

Więcej w Elbląg, port, kanał, przekop, Mierzeja Wiślana, Witold Wróblewski, prezydent Elbląga, port Elbląg, pogłębienie, tor wodny, Grzegorz Witkowski
W Elblągu upamiętniono 13. rocznicę katastrofy smoleńskiej

Uroczystości w Elblągu rozpoczęła msza święta w intencji ofiar katastrofy smoleńskiej. Przewodniczył jej biskup diecezji elbląskiej Jacek Jezierski. Po mszy pod Krzyżem Katyńskim na cmentarzu Agrykola złożono...

Zamknij
RadioOlsztynTV