Olsztyn, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region
GDDKiA ma pomysł na budowę S16. Wykorzysta asfalt z odzysku
Droga z recyklingu – to nowy pomysł GDDKiA. GDDKiA prowadzi przetarg na rozbudowę drogi nr 16 Olsztyn – Biskupiec do parametrów drogi ekspresowej. Na odcinku z Barczewa do Biskupca planowane jest wykorzystanie asfaltu z dotychczasowej szosy.
Tzw. destrukt asfaltowy dotychczas wyrzucano lub używano w bardzo niewielkim zakresie.
– Na tak dużą skalę tego rozwiązania nie stosowano – przyznał Karol Głębocki z olsztyńskiego oddziału GDDKiA.
Dotychczas destrukt był używany tylko jako dodatek do podbudowy drogi. Obecnie będzie mógł być wykorzystany do warstw bitumicznych. Przyniesie to wymierne korzyści – wykorzystany będzie materiał, który jest dostępny na miejscu. Odpadają więc koszty transportu, rozwiązany zostanie także problem składowania oraz utylizacji odpadu, jakim jest destrukt asfaltowy
– wyjaśnił Karol Głębocki.
Do recyklingu drogi wykorzystuje się fakt, że zbudowana jest ona z mieszanki asfaltowej złożonej z kruszywa – czyli kawałków skał – oraz asfaltu, wyprodukowanego z ropy naftowej. Asfalt zaś po podgrzaniu zmienia swoją konsystencję.
– Są tu dwie metody wykorzystania materiału z rozbiórki drogi – wyjaśnił prof. Wojciech Bańkowski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Pierwsza to bez podgrzania. Druga metoda – bardziej zaawansowana – wymaga tzw. dodatkowego czarnego bębna, który służy do podgrzania tego destruktu. Ta druga metoda jest bardziej skuteczna, umożliwia też wykorzystanie większej ilości tego destruktu w składzie nowej mieszanki mineralno-asfaltowej
– powiedział prof. Bańkowski.
Ta druga metoda pozwala – w dobrych warunkach – nawet o połowę zmniejszyć ilość świeżych składników dodawanych do mieszanki, z której powstaje droga. Ograniczanie kosztów jest tym ważniejsze, że przy okazji przetargu na rozbudowę S16 pojawił się problem finansowy. Złożono 9 ofert na odcinek Olsztyn – Barczewo i 7 na odcinek Barczewo – Biskupiec. Wszystkie przekraczają zakładany budżet. W przypadku Olsztyn – Barczewo najniższa oferta przewyższa nasz kosztorys o 14 procent, w przypadku odcinka Barczewo – Biskupiec – o 17 procent
Na razie drogowcy analizują złożone oferty.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: K. Ośko
Przetargi na kolejne odcinki S16. W planach m.in. nowe węzły i dodatkowe jezdnie