Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 3 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Dostępność do leczenia najczęstszym problem pacjentów. Na co jeszcze się skarżą?

W ciągu pierwszych 4 miesięcy do biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło ponad 30 tysięcy skarg. Rocznie liczba ta przekracza 100 tysięcy. Najczęściej chorzy mają zastrzeżenia związane z dostępnością do leczenia.

Są to skargi związane z tym, że pacjenci nie mogą się dodzwonić do placówki, nie mogą się zarejestrować, otrzymać wyników badań, odbyć wizyty, albo ta wizyta jest bardzo odległa. To jest kwestia braku wizyt domowych, odwoływania zabiegów planowych w placówkach szpitalnych, a także kwestia braku koordynacji, czyli zagubienia pacjenta w systemie. Chory po opuszczeniu szpitala nie wie, gdzie się udać jeśli chodzi o kontrolę i realizację zaleceń

– wskazał Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec.

Dodał, że drugi typ skarg dotyczy samej jakości udzielanych świadczeń czyli tego, jak pacjent został potraktowany już na etapie rejestracji i później w trakcie leczenia.

Czy ta relacja pacjent – personel medyczny była relacją opartą o empatię, o przestrzeganie zasady dotyczącej godności, intymności pacjenta. Czy jakość udzielanej porady o diagnostyka była właściwa, czy leczenie zastosowane przez lekarza czy w szpitalu było właściwe. Oczywiści do tej grupy należą błędy medyczne

– dodał rzecznik.

Najwięcej skarg dotyczy podstawowej opieki zdrowotnej. Rzecznik Praw Pacjenta wydaje przychodniom i szpitalom, w których dochodziło do zaniedbań i łamania praw pacjenta rocznie kilkanaście tysięcy zaleceń.

Redakcja: B. Świerkowska-Chromy za IAR

Więcej w zdrowie, leczenie, pacjent, pacjenci
Polscy naukowcy pracują nad przełomowymi technologiami leczenia chorób oczu

Naukowcy z Międzynarodowego Centrum Badań Oka (ICTER) z Warszawy pracują nad technologiami, które rewolucjonizują diagnostykę i leczenie najcięższych chorób wzroku. Centrum powstało dzięki funduszom europejskim przyznanym...

Zamknij
RadioOlsztynTV