Polacy niechętnie dzielą się danymi z publicznymi instytucjami
Nieco ponad jedna trzecia Polaków popiera zbieranie danych o lokalizacji i kontaktach obywateli, aby ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej. Polski Instytut Ekonomiczny opublikował raport, z którego wynika, że niechętnie dzielimy się danymi z publicznymi instytucjami.
Autorzy zadali szereg pytań respondentom między innymi o to, czy udostępniliby swoje dane na temat stanu zdrowia, stylu życia, zużycia energii lub lokalizacji, na przykład w celu profilaktyki chorób cywilizacyjnych, optymalizacji sieci transportu, albo wdrożenia inteligentnego systemu taryfowego.
Kierownik zespołu gospodarki cyfrowej w PIE Ignacy Święcicki powiedział, że odpowiedzi nie różniły się znacząco nawet w grupie, której wyjaśniono korzyści płynące z przetworzenia tych danych, zarówno indywidualne, jak i społeczne.
Tutaj wynik odpowiedzi pozytywnych jest podobny. Co więcej, poniżej połowy ankietowanych w ogóle deklaruje, że chciałoby się dzielić swoimi danymi w którymkolwiek z tych obszarów. Jest to stosunkowo nieduży odsetek, biorąc pod uwagę, że w niektórych krajach jak w Szwecji ponad 80 procent obywateli podzieliłoby się swoimi danymi dla poprawy usług w obszarze ochrony zdrowia,
Z badań wynika, że większą skłonność do dzielenia się danymi z instytucjami publicznymi mają osoby z wyższym wykształceniem lub o wyższych kompetencjach cyfrowych – czyli umiejętnością obsługi komputera, aplikacji, programów i szukania, selekcji oraz krytycznej oceny informacji w Internecie.
Polacy nie są chętni żeby swoje dane oddać na potrzeby poprawy usług publicznych. W obecnych czasach wydaje się, że wiele usług publicznych, zdrowotnych, transportowych, energetycznych mogłoby skorzystać na analizie większej ilości danych. Aczkolwiek, jak widać nie będzie tak tych danych od obywateli pozyskać
– mówił Ignacy Święcicki.
Zdaniem autorów raportu z PIE i współautorów z Fundacji Centrum Cyfrowe oraz Fundacji Instrat, administracja publiczna powinna skupić się na podniesieniu poziomu kompetencji cyfrowych Polaków, a także edukacji w obszarze ochrony danych.
Autor: IAR
Redakcja: K. Ośko