Aktualności, Aplikacja mobilna, Poranne Pytania
Jerzy Wcisła: Budowa kanału przez Mierzeję nie obejmuje portu w Elblągu. Jerzy Wilk: Na uruchomienie portu czekają Białoruś i Ukraina
O budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną i inwestowaniu w budowę Via Carpatii rozmawiali w Porannych pytaniach poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Wilk i senator Platformy Obywatelskiej Jerzy Wcisła.
W Radiu Olsztyn poseł Jerzy Wilk skomentował krytyczną wypowiedź unijnej komisarz Elżbiety Bieńkowskiej dotyczącą przekopu. W trakcie gdańskiej debaty „Samorządowa Europa. Pamięci Pawła Adamowicza” stwierdziła, że budowa przekopu Mierzei Wiślanej to „bzdurne pomysły”. To prywatne zdanie pani komisarz – podsumował Jerzy Wilk.
Wydaje mi się, że była to prywatna opinia pani komisarz. Kończy kadencję, była w Gdańsku gdzie miała przedstawić swoją opinie samorządowcom. Nie wszyscy oni są przychylni tym inwestycjom, szczególnie pan marszałek pomorskiego Mieczysław Struk, który od dawna kontestuje budowę kanały żeglugowego.
Senator PO Jerzy Wcisła podkreślił, że Elżbieta Bieńkowska jako wicepremier popierała budowę przekopu, ale była to wtedy zupełnie inna inwestycja.
W 2014 roku zakładaliśmy, że kanał będzie zbudowany do 2020 roku i inwestycja obejmie kanał w Elblągu. Była zrobiona analiza ekonomiczna, ile ten port jest w stanie przerobić ładunków i jaka będzie z tego korzyść. Dziś kanał realizowany jest w zupełnie innych warunkach. Nie obejmuje portu w Elblągu. Nie wiadomo jakie ładunki wpłyną i nie została zrobiona żadna kalkulacja ekonomiczna.
Zdaniem senatora PO z Elbląga budowa Via Carpatii stawia pod ekonomicznym znakiem zapytania sens budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Jerzy Wcisła w Porannych Pytaniach stwierdził, że rząd niepotrzebne uwikłał się w budowę tej drogi.
Rząd polski uwikłał się w Via Carpatię, która sprzyja portowi w Kłajpedzie kosztem portu w Elblągu i portu w Gdańsku. Port w Gdańsku też protestuje przeciwko inwestycji, w którą inwestuje się 30 miliardów złotych.
Poseł PiS z Elbląga Jerzy Wilk przekonywał, że budowa Via Carpatii jest potrzebna Polsce i nie osłabi to zainteresowania usługami przeładunkowymi portu w Elblągu.
Kłajpeda jest jednym z najdroższych portów położonych nad Bałtykiem. Wszyscy oczekują na uruchomienie portu w Elblągu, ponieważ transporty przez Kłajpedę są kolosalnie drogie. Dlatego i Białoruś i Ukraina czekają na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeje Wiślaną.
Obaj parlamentarzyści są przekonani, że Przekop Mierzei powstanie i Komisja Europejska nie będzie blokować tej inwestycji.
Posłuchaj rozmowy Krzysztofa Kaszubskiego
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy za K.Kaszubski