W pierwszym tygodniu złożono łącznie 67 tys. wniosków, z czego ponad 12 proc. to wnioski złożone drogą elektroniczną
– podkreślił Okoński.
To rekord. Już pierwszego dnia do bazy wpłynęło 19 tys. wniosków – podał resort. Wiceminister zaznaczył, że mimo dużego zainteresowania wszystko przebiegło bez przeszkód.
– Urzędnicy świetnie wywiązywali się ze swoich zadań w pierwszym etapie. Możemy więc powiedzieć, że zakończył się on pełnym sukcesem – ocenił.
Teraz rozpoczynamy kolejny etap, w którym obywatele będą zgłaszać się już do urzędów po nowe dowody. Mamy nadzieję, że i on przebiegnie bezproblemowo
– zapowiedział Okoński.
Podkreślił, że ministerstwo prosi w związku z tym, by urzędy jeszcze raz upewniły się, że dobrze się przygotowały do wydawania dokumentów i sprawdziły, czy potrzebne do tego systemy i urządzenia działają poprawnie, aby proces przebiegał sprawnie i bez opóźnień.
Urzędnicy przeszli odpowiednie szkolenia i mają odpowiednie materiały, ale w razie jakichkolwiek pytań resort służy pomocą
– dodał Okoński.
Czas oczekiwania na dokument to maksymalnie 30 dni. Wszystko jednak wskazuje, że pierwsze e-dowody będzie można odebrać niebawem. Czy dokument jest już gotowy do odbioru, można sprawdzić online na stronie obywatel.gov.pl.
E-dowody to jeden z elementów systemu identyfikacji elektronicznej, który pozwala obywatelom na proste i wygodne załatwianie spraw drogą elektroniczną. Do tej pory Polacy mogli używać do tego Profilu Zaufanego. W innych sytuacjach do potwierdzania swojej tożsamości mogą korzystać z aplikacji mObywatel. Teraz dochodzi do tego jeszcze e-Dowód.
Wizualnie e-dowody będą podobne do tych, z których korzystamy do tej pory. Nową informacją na pierwszej stronie (awersie) będzie numer CAN, zapisany także w kodzie kreskowym na odwrocie. Numer ten będzie potrzebny do korzystania z elektronicznych funkcji e-dowodu i zabezpiecza dokument. Dodatkowym zabezpieczeniem są też numery PIN. E-dowód będzie działał bezstykowo – podobnie jak karty płatnicze, którymi można płacić zbliżeniowo.