Aktualności, Poranne Pytania
Jerzy Szmit: Cała S7 na obszarze województwa zostanie w tym roku uruchomiona
Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, gość Porannych Pytań zadeklarował, że cała S7 na obszarze województwa zostanie w tym roku uruchomiona. Minister poinformował także o zaawansowaniu prac nad Rail Baltica i Via Carpatia.
Małgorzata Zbrożek: Niedawno została podpisana umowa na modernizacje linii kolejowej Ełk – Szczytno. Szybciej dojedziemy na lotnisko w Szymanach. Co jeszcze możemy powiedzieć o tej trasie?
Jerzy Szmit: Jeżeli spojrzymy na mapę północno-wschodniej Polski i narysujemy linię pomiędzy Olsztynem, Szczytnem, Piszem i Ełkiem to zobaczymy jak wiele miejsc w naszym województwie ta linia połączy. Przede wszystkim Olsztyn, obok Szczytno, które jest już ważnym miastem przemysłowym, obok są Szymany z lotniskiem. Idąc w kierunku wschodu, mamy południową część Wielkich Jezior Mazurskich, dalej odgałęzienie do Orzysza, gdzie jest poligon wojskowy.
Małgorzata Zbrożek: Jedną z najważniejszych inwestycji jest Rial Baltica, część transeuropejskiego korytarza, który połączy różne stolice. Na jakim etapie jest ta inwestycja?
Jerzy Szmit: Zostały rozstrzygnięte zasadnicze parametry tej trasy. Komisja Europejska jest bardzo zainteresowana inwestycją z powodów gospodarczych, politycznych i obronnych. Będzie to główna oś komunikacji kolejowej państw bałtyckich z pozostała częścią UE. Ta inwestycja jest pod szczególnym, pozytywnym nadzorem Komisji.
Małgorzata Zbrożek: Jeszcze jedna kolejowa niezwykle ważna inwestycja: elektryfikacja linii Ełk – Korsze.
Jerzy Szmit: Decyzja zapadała, ta inwestycja jest w programie kolejowym i jest zapewnione jej finansowanie. Rzecz w tym, żebyśmy nie odcięli Ełku od komunikacji kolejowej, bo w momencie, gdy zacznie się modernizacja linii Szczytno – Pisz – Ełk to tam pociągi nie będą mogły jeździć. Gdy tylko zostaną zakończone prace na tym odcinku to ruszą prace nad modernizacja i elektryfikacją odcinka Ełk – Korsze.
Małgorzata Zbrożek: Przenieśmy się na drogi. Niedawno został oddany fragment drogi ekspresowej S7. Kiedy koniec tej inwestycji i co ona oznacza dla mieszkańców?
Jerzy Szmit: Rzeczywiście, 11 sierpnia został oddany dla kierowców odcinek S7 między Rychnowem a Ostródą, między Rychnowem a Olsztynkiem jeszcze prace trwają, w połowie października ten odcinek zostanie ukończony. Natomiast odcinek nazwany węzłem ostródzkim zostanie oddany w grudniu. Podsumowując, cała S7 na obszarze województwa zostanie w tym roku uruchomiona. Zostanie nam jeszcze odcinek Olsztyn – Olsztynek, są realne szanse, że jeszcze w tym roku zostanie oddany do użytku. Na obwodnicy Olsztyna prace postępują zgodnie z terminem. Część zachodnia w tym roku zostanie zrobiona, część wschodnia za 2 lata.
Małgorzata Zbrożek: Dla wschodu Polski ważna jest Via Baltica. Co możemy powiedzieć o tej inwestycji?
Jerzy Szmit: Są rozpisane przetargi, analizowane oferty. W kilku przypadkach proponowane kwoty kontraktowe stanowią mniej niż 70 procent kwoty przewidzianej przed Generalną Dyrekcję, a to oznacza konieczność uruchomienia procedury badania tak zwanej zaniżonej ceny. Firmy muszą udowodnić, że są w stanie wykonać budowę w zadeklarowanej kwocie. Nie możemy ryzykować, że kontrakt ugrzęźnie w polu.
Małgorzata Zbrożek: Jeszcze jedna inwestycja drogowa. Powstał i pracuje pod pana przewodnictwem zespół Via Carpatia. Co to za inwestycja?
Jerzy Szmit: To jest niezmiernie ważna arteria komunikacyjna. Dotąd były budowane arterie wschód – zachód. Gdy to powiedziałem w sejmie, wywołało to burzę. Jednak świadomość, że musimy też budować połączenia północ – południe przebiła się. Rząd podjął uchwałę, aby umieścić całą Via Carpatia od granicy ze Słowacją przez Rzeszów, Lublin, Siemiatycze do Białegostoku i dalej na północ, a więc wzdłuż wschodniej granicy Polski, w programie budowy dróg krajowych i zapewnić jej finansowanie. Na części odcinków na południu Polski jest realizowana, natomiast wielkie zadanie do wykonania czeka między Lublinem a Białymstokiem. Ten odcinek będzie się łączył z autostradą A2 w okolicach Międzyrzeca, i dalej będzie szedł do Białegostoku. Ta arteria będzie stanowiła słup komunikacyjny środkowej Europy i będzie służyła komunikacji północ – południe, która jest niezmiernie dla nas ważna, bo my będziemy w samym środku tego szlaku.
Posłuchaj całej rozmowy.
Autor/Redakcja: A.Socha