Aktualności
Gimnazjaliści mają już za sobą dwa pierwsze egzaminy. Jutro testy z nauk przyrodniczych i matematyki
Władcy z dynastii Piastów, handel w Polsce w XVI wieku, zabory, insurekcja kościuszkowska, a także samorząd wojewódzki, demokracja, mniejszości narodowe i etniczne oraz szara strefa – między innymi takich tematów dotyczyły zadania w teście z historii i wiedzy o społeczeństwie podczas egzaminu gimnazjalnego.
Test z historii i wiedzy o społeczeństwie był pierwszym z dwóch, jakie składają się na egzamin z wiedzy humanistycznej, do którego uczniowie III klas gimnazjów przystąpili o 9 rano. Na rozwiązanie zadań mieli 60 minut. Test z historii i WOS zawierał 25 zadań, z czego 20 to pytania z historii. Wszystkie były zamknięte. Trzeba było wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.
Zadania z historii odnosiły się m.in. do cytowanego w arkuszu fragmentu „Mowy o godności człowieka” włoskiego filozofa, teologa i poety, przedstawiciela włoskiego odrodzenia Giovanniego Pico della Mirandoli (uczniowie mieli ocenić, czy opisano w nim główne założenia humanizmu czy racjonalizmu), fragmentów „Dziejów polskich” Jana Długosza i „Kroniki polskiej” Galla Anonima (trzeba było przypisać odpowiednie fragmenty poszczególnym władcom z dynastii Piastów) oraz fragmentu „Sprawozdania ze stanu Królestwa Polskiego złożone świętemu Piusowi V Papieżowi na dworze Zygmunta Augusta za swoim powrotem z Polski r. p. 1568” sporządzonego przez nuncjusza Juliusz Ruggieriego (dotyczącego handlu Polski w II połowie XVI wieku).
Inne zdania odnosiły się do fragmentu przysięgi złożonej przez Tadeusza Kościuszkę w 1794 r. na Rynku Głównym w Krakowie; w arkuszu nie było podana informacja co to jest za fragment, uczniowie z samej treści mieli wyciągnąć wniosek, jakiego wydarzenia historycznego ono dotyczy. W przypadku innego cytowanego fragmentu dotyczącego poprawki w konstytucji, która zakazywałaby niewolnictwa uczniowie mieli odpowiedzieć z wystąpienia, którego prezydenta Stanów Zjednoczonych ono pochodzi (do wyboru byli: Thomas Jefferson, Abraham Lincoln, George Washington, Thomas Woodrow Wilson).
Korzystając z zamieszczonych w arkuszu map historycznych uczniowie musieli odpowiedzieć na pytania dotyczące podziału państwa Franków po traktacie w Verdun, ziem wchodzących w skład Rzeczpospolitej Obojga Narodów w II połowie XVII wieku oraz kształtu sieci kolejowej w zaborze rosyjskim i zaborze pruskim. Część zadań odnosiła się do zamieszczonych zdjęć przedstawiających m.in. Partenon w Atenach, Koloseum i Łuk Konstantyna Wielkiego w Rzymie, Biały Domek w Łazienkach Królewskich w Warszawie.
Wśród zadań z wiedzy o społeczeństwie znalazły się zadania, dotyczące m.in. różnic miedzy demokracją bezpośrednią a demokracją pośrednią, mniejszości narodowych i etnicznych, samorządu wojewódzkiego oraz zjawiska szarej strefy w gospodarce.
Po przerwie uczniowie III klas gimnazjów przystąpili do egzaminu z języka polskiego. Co sprawiło uczniom najwięcej trudności?
W czwartek w pierwszym bloku znajdą się zadania z nauk przyrodniczych – biologii, chemii, fizyki i geografii, a w drugim – z matematyki. W piątek egzamin z języka obcego na dwóch poziomach: podstawowym – obowiązkowym dla wszystkich gimnazjalistów i rozszerzonym.
Prace uczniów będą sprawdzać egzaminatorzy z komisji okręgowych. Wyniki uczniowie poznają 16 czerwca. Arkusze z zadaniami mają codziennie publikować na swoich stronach internetowych Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne. W całej Polsce do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło 350 tysięcy uczniów. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum.
Posłuchaj relacji Doroty Grzymskiej z olsztyńskich gimnazjów.
Egzamin gimnazjalny
(KKantor/PAP/BSChromy/asocha)