Olsztyn, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region
Zostały 3 warianty obwodnicy Olsztyna. Jaki będzie przebieg tej drogi?
Zespół projektowy północnej obwodnicy Olsztyna i Dywit przedstawił 3 warianty trasy, które nadal będą rozpatrywane. Wyniki studium korytarzowego wskazały jeden wariant z korytarza wschodniego i dwa z zachodniego.
Ich dokładny przebieg można prześledzić na mapach publikowanych na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rekomendacje zostały przedstawione podczas spotkania drogowców z samorządowcami. Mówił o nich rzecznik olsztyńskiej GDDKiA Karol Głębocki.
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz zaznaczył, że będzie sprzeciwiał się opcji, która zakłada przeprowadzenie trasy przez Las Miejski. Z kolei wójt Dywit Daniel Zadworny zaznaczył, że dwa z zaproponowanych wariantów są korzystne dla mieszkańców gminy. Będzie się jednak sprzeciwiał wariantowi przebiegającemu przez osiedle Sterowców.
Studium korytarzowe sprawdzi teraz zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych. Zatwierdzenie protokołu rozpocznie kolejny etap prac, czyli wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Ostateczny wariant do realizacji mamy poznać w połowie przyszłego roku.
Posłuchaj komentarzy
Rekomendacja zespołu projektowego:
Są to następujące połączenia obwodnicy Olsztyna (O) z obwodnicą Dywit (D):
• wariant O6 (biały) + D4 (fioletowy) z korytarza wschodniego (ewentualnie kombinacja O6+O3+D3+D4 – w celu zmniejszenia ingerencji w las miejski),
• wariant O4 (szary) + D1 (fioletowy) z korytarza zachodniego,
• wariant O1 (niebieski) + D3 (zielony) z korytarza zachodniego.
„Wariant O6+D4 w korytarzu wschodnim jest najlepszy pod względem środowiskowym, w tym najmniej koliduje z obszarami chronionego krajobrazu. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń budynków mieszkalnych. Obwodnica Olsztyna i Dywit w tym wariancie stanowi najkrótszy przebieg ze wszystkich analizowanych kombinacji. Także pod względem całkowitego kosztu inwestycji wariant O6+D4 jest wariantem najkorzystniejszym.
Wskazany do dalszych prac wariant w korytarzu zachodnim O4+D1 jest korzystny z ekonomicznego punktu widzenia. Jego realizacja nie będzie wymagała także dużej liczby wyburzeń.
Z kolei wariant O1+D3 w korytarzu zachodnim jest najkorzystniejszy ze względu na najmniejszą liczbę wyburzeń budynków mieszkalnych i rekomendowany przez część społeczeństwa oraz władze gminy Dywity.”
SPRAWDŹ SZCZEGÓŁOWE MAPY WARIANTÓW PRZEBIEGU OBWODNICY
Autor: A. Skrago
Redakcja: K. Ośko