Większość urzędów w regionie jest zamkniętych, są jednak wyjątki. Które sprawy musimy załatwić osobiście?
W związku z sytuacją zagrożenia epidemicznego zamknięta jest większość urzędów – w tym olsztyński ratusz. Można jednak załatwić kilka ważnych spraw, które wymagają osobistej obecności.
Do urzędu trzeba przyjść, kiedy zgłaszamy zgony, albo narodziny – w przypadku gdy należy złożyć oświadczenie uznania ojcostwa oraz ślub konkordatowy w przypadku osób duchownych. Wszystkie pozostałe sprawy, m.in. zgłoszenia narodzin, gdy rodzice dziecka są w związku małżeńskim i odpisy aktu stanu cywilnego należy załatwiać przez platformę e-puap lub korespondencyjnie.
Bezpośrednia obsługa w Wydziale Komunikacji zostaje ograniczona wyłącznie do rezerwacji on-line. W Biurze Obsługi Klienta, osobiście można jedynie odebrać dowód tożsamości, w wyjątkowych sytuacjach od godz. 12.00 do 14.00, po wcześniejszym umówieniu wizyty telefonicznie bądź elektronicznie.
Mówi Marta Bartoszewicz, rzeczniczka olsztyńskiego Urzędu Miasta:
Otwarte są trzy wejścia do magistratu: od strony ul. Ratuszowej, do Urzędu Stanu Cywilnego i do budynku Wydziału Komunikacji przy ul. Knosały.
Podobne ograniczenia wizyt petentów wprowadzają też mniejsze urzędy – jak na przykład Urząd Gminy w Purdzie – mówi wójt Teresa Chrostowska:
Również nieodpłatne Punkty Pomocy Prawnej tymczasowo zawieszają działalność. Możliwa jest jednak konsultacja przez telefon albo internet. Najpierw trzeba wysłać e-mailem wniosek o uzyskanie takiej pomocy, zawierający oświadczenie, że nie jest się w stanie ponieść jej kosztów. Wniosek trzeba wysłać na adres „pomocprawna@olsztyn.eu”.
Następnie należy czekać na informację zwrotną od radcy prawnego albo adwokata, który poinformuje o terminie konsultacji. Taka sytuacja – według wstępnych ustaleń – ma potrwać do 25 marca.
Z kolei od godziny 13 do 15 czynny jest Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie. Interesanci będą przyjmowani jedynie w nadzwyczajnych sytuacjach i po wcześniejszym umówieniu wizyty.
Jakie sprawy można załatwić? Tylko te pilne na stanowisku do spraw obywatelstwa polskiego oraz nadzoru nad rejestracją stanu cywilnego, ewidencją ludności i dowodami osobistym. Płatność w urzędzie za paszporty jest możliwa tylko bezgotówkowo.
Odwołane są rezerwacje wizyt oraz pisemne wezwania do osobistego stawienia się m.in. w oddziale legalizacji pobytu cudzoziemców, zezwoleń na pracę i wydawania dokumentów.
Do budynku można wejść od godz. 7.30 do 15.30 od strony al. Piłsudskiego. Przy wejściu znajdują się skrzynki do składania dokumentów w sprawach nie wymagających kontaktu z pracownikiem urzędu. Dodatkowo można wykorzystać drogę elektroniczną, czyli e-maile oraz platformę e-puap.
Elbląski Urząd Miejski zostaje od jutra zamknięty do odwołania. Chodzi o zawieszenie obsługi interesantów i przejście na kontakt elektroniczny i telefoniczny. Są wyjątki – to osoby rejestrujące zgony, które będą przyjmowane pojedynczo w Urzędzie Stanu Cywilnego.
Można też osobiście załatwić dowód osobisty lub zarejestrować noworodka, ale należy wcześniej umówić się na wizytę. Urzędnicy będą pracować za zamkniętym drzwiami – dosłownie, bo do gmachu przy ulicy Łączności nie zostanie wpuszczony nikt poza osobami tu zatrudnionymi. Interesanci muszą przejść na inny system, kontaktując się z poszczególnymi referatami telefonicznie, mejlowo lub przez platformę ePUAP.
Jeśli ktoś ma sprawę do Rzecznika Praw Konsumentów może tylko dzwonić. Jeśli ktoś ma płatności to nie może tego załatwić w kasie Urzędu, a jedynie przelew na jego konto. I jeszcze jedno- zawieszone zostają przyjęcia osobiste w sprawach skarg, wniosków i interwencji oraz wszelkie umówione wcześniej spotkania i wizyty. Do odwołania.
Co ważne, Urząd Miejski nie odwołuje zaplanowanych ceremonii ślubnych. Odbędą się planowo, ale na salę ślubów wpuszczani będą jedynie nowożeńcy, ich świadkowie i rodzice. Nie ma możliwości nowych zapisywania terminów ślubów, cywilnych i konkordatowych.
Dodatkowo Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Elblągu od dziś ograniczył kontakt pracowników z klientami. Aktualny spis telefonów dostępny jest tutaj.
Posłuchaj relacji Miry Stankiewicz
„MOPS przechodzi w tryb interwencyjny” – czytamy na stronie internetowej ośrodka. Tam można znaleźć wszystkie aktualne zalecenia, adresy mailowe i numery telefonów do kontaktów.
„Odpowiedzialnie dbajmy o swoje bezpieczeństwo i zdrowie innych” – apelują pracownicy MOPS. Dlatego teraz zajmą się przede wszystkim sprawami dotyczącymi sytuacji zagrożenia zdrowia i życia podopiecznych. Pozostałe zgłoszenia zostaną podjęte w miarę możliwości organizacyjnych ośrodka zgodnie z aktualną sytuacją epidemiczną – informuje kierownictwo instytucji.
Dokumenty przyjmowane są tylko w pokoju nr 105, wnioski mieszkaniowe w pokoju 200. Kasa czynna jest tylko od godziny 10.00 do 12.00. Wstrzymane są również komisje ds. orzekania o Niepełnosprawności.
Zmiany w obsłudze w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Elblągu obowiązują do odwołania.
Z powodu epidemii koronawirusa zamknięte są placówki Narodowego Funduszu Zdrowia. W pilnych sprawach można zadzwonić, wysłać maila, albo skorzystać z platformy e-puap.
Sala obsługi jest nieczynna, a dokumenty można zostawiać w specjalnej skrzynce podawczej w pokoju 1A. – Kontakt możliwy jest również przy pomocy specjalnej infolinii – mówi Magdalena Mil, rzecznik warmińsko-mazurskiego NFZ.
Przypomnijmy – numer infolinii to 800 190 590.
Autor: K. Piasecka/M. Stankiewicz/D. Grzymska
Redakcja: A. Dybcio