Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 8 °C pogoda dziś
JUTRO: 7 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Vega, Zawierucha, Kożuchowska i Kogel Mogel. Nominacje do najgorszych polskich filmów roku!

Fot. Niewidzialna wojna, reż. Patryk Vega/dystr. Kino Świat

Popkulturowa Akademia Wszystkiego, przyznająca rokrocznie antynagrody Węże, ogłasza nominację do dwunastej edycji Węży – antynagród fimowych dla produkcji, które miały premierę w 2022 roku oraz ich twórców. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2022 rywalizuje tym razem aż dziesięć tytułów!

W tym roku trwało to dłużej, ale naprawdę polska kinematografia dostarczyła. I mieliśmy mnóstwo pracy z wybraniem najlepszych w byciu najgorszym. Ostatecznie zdecydowaliśmy więc (na wzór Oscarów) poszerzyć główną kategorię, nominację do Wielkiego Węża z pięciu do dziesięciu tytułów. Mamy nadzieję, że pozwoli to widzom łatwiej wyłuskać filmy tak złe, że aż godne uwagi

– czytamy w komunikacie prasowym.

Węże 2023 przyznawane zostaną aż w 14 kategoriach. Będą to m.in. najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz teledyski. Specjalnie w tym roku dodano jedną zupełnie nową, najprawdopodobniej jednorazową kategorię. Biorąc pod uwagę obfitość dorobku ekranowego Rafała Zawieruchy, który zagrał w porażającej ilości premier, specjalnie z myślą o nim powstała kategoria „Najgorsza rola Rafała Zawieruchy”.

– I tu też niełatwo było wybrać finałową piątkę… – zapewniają akademicy.

Z kolei filmy „365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni” z racji na dużą spójność przekazu w części kategorii traktowaliśmy jako jeden tytuł

– dodają.

O wyborze nominowanych rokrocznie decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.

Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy: „Niewidzialna wojna” Patryka Vegi (13 nominacji) i „Gierek” Michała Węgrzyna (12 nominacji). Po piętach depczą im natomiast potraktowane łącznie i rozdzielnie „365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni” Barbary Białowąs i Tomasz Mandess (9 nominacji) oraz „Miłość, seks & pandemia” również Patryka Vegi (6 nominacji). W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – po więcej niż jedną nominację zdobyli m.in. Małgorzata Kożuchowska, Michał Koterski, Cezary Żak, Antoni Pawlicki, Anna Mucha i oczywiście Rafał Zawierucha.

Warto też zauważyć poważny wątek religijny w tegorocznym werdykcie. Zgodnie z opisem twórców na plakatach filmu „Powołany” do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją publicznie). Również religijna postawa Patryka Vegi w jego ostatnim filmie nie mogła ujść naszej uwadze. Stąd nasza decyzja w kategorii duet

– czytamy.

Ogłoszenie werdyktów tegorocznych Węży nastąpi w kwietniu. Więcej szczegółów w kolejnym ogłoszeniu. A oto już nasze typy za rok 2022:

Wielki Wąż:

365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.

Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.

Gierek (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.

Jak pokochałam gangstera (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.

Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska) za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.

Miłość, seks & pandemia (reż. i prod. Patryk Vega) za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.

Niewidzialna wojna (reż. i prod. Patryk Vega) za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.

Plan lekcji (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.

Powołany (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.

Zołza (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk) za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa „autobiografia”.

Najgorsza reżyseria:

Barbara Białowąs, Tomasz Mandes – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
Heathcliff Janusz Iwanowski – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
Daniel Markowicz – Plan lekcji
Patryk Vega – Miłość, seks & pandemia
Patryk Vega – Niewidzialna wojna
Michał Węgrzyn – Gierek

Najgorszy scenariusz:

Duch Święty – Powołany
Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki – Gierek
Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni
Olaf Olszewski, Patryk Vega – Miłość, seks i pandemia
Patryk Vega – Niewidzialna wojna

Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:

365 dni: Ten dzień (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
8 rzeczy, których nie wiecie o facetach (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
Kolejne 365 dni (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łebkowska)
Mój dług (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)

Najgorsza rola męska:

Sebastian Dela – Miłość seks i pandemia
Michał Koterski – Gierek
Michał Koterski – Krime story. Love story
Antoni Pawlicki – Gierek
Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna

Najgorsza rola żeńska:

Małgorzata Kożuchowska – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
Małgorzata Kożuchowska – Gierek
Małgorzata Kożuchowska – Zołza
Anna Mucha – Niewidzialna wojna
Anna Maria Sieklucka – 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni

Najgorszy duet na ekranie:

„365 dni: Ten dzień” i „Kolejne 365 dni”
Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska – Gierek,
Anna Mucha i Rafał Zawierucha – Niewidzialna wojna
Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz – Gierek
Patryk Vega i Bóg – Niewidzialna wojna

Występ poniżej talentu:

Piotr Cyrwus – Kryptonim Polska
Krystyna Janda – Jak pokochałam gangstera,
Andrzej Seweryn – Każdy wie lepiej
Cezary Żak – Gierek
Cezary Żak – Krime Story, Love Story
Artur Żmijewski – Zołza

Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:

Stefan Idziołek – Plan lekcji
Łukasz „Krupnik” Krupiński – Miłość na pierwszą stronę
Karol Lis – Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle
premier Filip Rawicki – Gierek
Patryk Vega – Niewidzialna wojna

Żenująca scena:

Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci – 365 dni: Ten dzień
Gra w golfa – 365 dni: Ten dzień
Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka – Gierek
Przesłuchanie do filmówki – Niewidzialna wojna
Vega, który dla Jezusa odmawia seksu oralnego – Niewidzialna wojna

Efekt specjalnej troski:

Czołówka – Nie cudzołóż i nie kradnij
Przemiana Vegi w grubego i z powrotem – Niewidzialna wojna
Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu – Niewidzialna wojna
Wypadek samochodowy – Niewidzialna wojna
Zombie – Apokawixa

Najgorszy teledysk okołofilmowy:

Ania – Andrzej Piaseczny – Ania
https://youtu.be/Ogqd5eBWnNs
Gdybyśmy – Natalia Lesz – Gierek
https://youtu.be/s6_VgWWOm5U
Jestem tylko dziewczyną – Maria Sadowska – Miłość na pierwszą stronę
https://youtu.be/DJUvai66dsM
Puta Madre – Kacper HTA – Krime Story, Love Story
https://youtu.be/fGuxGuCSbYg
Wartości – Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – Miłość, seks i pandemia
https://youtu.be/f_V0ZHcaRGo

Najgorszy plakat:

Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:

Good Life – Greckie wakacje (dystr. Best Film)
Lyle, Lyle Crocodile – Wielki zielony krokodyl domowy (dystr. UIP)
Mainstream – Król internetu (dystr. Kino Świat)
Paws of Fury: The Legend of Hank – Jak zostałem samurajem (dystr. Monolith Films)
Viens, je t’emmène (francuski), Nobody’s Hero (międzynarodowy) – Biegacz, dziwka, Arab, mąż (dystr. Aurora Films)

Multinominacje dla filmów:

  • Niewidzialna wojna 13
  • Gierek 12
  • 365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni 9
  • Miłość, seks & pandemia 6
  • Gdzie diabeł nie może tam baby pośle 5
  • Krime Story, Love Story 4
  • Plan lekcji 3
  • Zołza 3
  • Apokawixa 2
  • Jak pokochałam gangstera 2
  • Koniec świata czyli Kogel Mogel 4 2
  • Miłość na pierwszą stronę 2
  • Powołany 2

Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i innych. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com.

W dotychczasowej historii Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021). „Ściema po polsku (2022).

Autor: Ł. Adamski/mat. prasowe
Redakcja: M. Rutynowski

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Andrzej Śliwka w Porannych Pytaniach o porcie w Elblągu i dofinansowaniu stadionu Olimpii

Spór dotyczący przyszłości portu w Elblągu można było rozwiązać dziewięć miesięcy temu – mówił w Porannych Pytaniach Radia Olsztyn podsekretarz stanu w ministerstwie aktywów państwowych. Z...

Zamknij
RadioOlsztynTV