Aktualności
Rozwój komunikacji kolejowej na Warmii i Mazurach. PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowały plany na najbliższe miesiące i lata
Jeszcze w tym miesiącu ma zostać rozpisany przetarg na elektryfikację i modernizację linii z Ełku do Korsz. Realizację robót przewidziano na lata 2020-2023.
Inwestycja zakłada między innymi:
- Podniesienie dopuszczalnej prędkości: 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 100 km/h dla pociągów towarowych
- Skrócenie czasu przejazdu o ok. 32 min w relacji Korsze – Ełk
- Skrócenie czasu przejazdu o ok. 37 min w relacji Olsztyn – Korsze – Ełk
Z kolei na listopad planowane jest podpisanie umowy roboty na odcinku Szczytno-Ełk. Te prace mają zakończyć się w 2020 roku. Modernizacja zakłada:
- Odbudowę stacji Spychowo i Drygały
- Rozbudowę LCS Szczytno o stacje: Drygały, Spychowo i Pisz
- Podniesienie dopuszczalnej prędkości: 120 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych
- Poprawę bezpieczeństwa na przejazdach
- Skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 1 h 22 min w relacji Szczytno – Ełk
- Skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich o ok. 1 h 22 min w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk.
– Są to dwie linie łączące Olsztyn z Ełkiem, więc sprawą oczywistą jest, że tych inwestycji nie możemy realizować jednocześnie – mówił na konferencji w Olsztynie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Kolejarze zapowiadają także rewitalizację 88-kilometrowej linii Gutkowo-Braniewo. Roboty budowlane będą odbywały się w latach 2018-2020. Zakładane efekty do osiągnięcia to:
- Obecny czas jazdy : 1h 59 min
- Docelowy czas jazdy przy maksymalnej prędkości 120 km/h : ok 1h 18 min
- Docelowy czas jazdy przy maksymalnej prędkości 100 km/h : ok 1h 25 min. Żeby po tej linii pociągi podróżowały z prędkością 120 km/h
PKP PLK potrzebuje prawie 350 milionów złotych. Sporo tańsza jest wersja na 100 km/h. Ta kosztowałaby 231 milionów złotych. Do końca 2020 roku potrwają prace na liniach Olsztyn – Działdowo i Olsztyn – Gutkowo. To roboty, które mają związek z olsztyńską koleją metropolitalną. Na tych odcinkach powstaną przystanki osobowe w Śródmieściu, Likusach, Redykajnach i Dajtkach.
Posłuchaj relacji Maka Lewińskiego
(lew/bsc)