Podsumowano rok prowadzenia telefonu kryzysowego dla dorosłych
W Olsztynie podsumowano rok współpracy Ministerstwa Cyfryzacji z Instytutem Psychologii Zdrowia, który prowadzi telefon kryzysowy dla osób dorosłych 116 123 i z NASK – Państwowym Instytutem Badawczym. Cyfryzacja systemu ma pomóc osobom, które znajdują się w kryzysowej sytuacji. Efekty już widać.
Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa – Państwowy Instytut Badawczy był odpowiedzialny za wdrożenie systemu informatycznego, który pokaże braki systemu pomocowego i da narzędzia do udzielania efektywniejszej pomocy. Podczas konferencji w stolicy regionu minister cyfryzacji Janusz Cieszyński wyjaśniał, że przed rozpoczęciem współpracy do konsultantów dodzwaniała się co czwarta osoba, czyli tylko 25 procent osób, które szukały pomocy. Dziś wzrost odbieranych połączeń jest na poziomie ok. 40 procent. Udało się też stworzyć platformę 116sos.pl.
Ekspertka z NASK Zuzanna Polak mówiła, że ta – oprócz dostępu do darmowej, całodobowej infolinii – daje też możliwość kontaktu przez czat i formularz na platformie. Najsłabszym ogniwem – o czym mówiono w Olsztynie – wciąż jest jednak brak kadry. Trudno jest znaleźć specjalistów, którzy udzielą potrzebnej pomocy, a problemy, z jakimi dzwonią lub piszą ludzie, są bardzo różne. W tej kwestii także zaobserwowano progres.
Liczbę konsultantów w ostatnim roku udało się podwoić.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: K. Grabowska
Redakcja: M. Rutynowski