Polecane, Aktualności, Giżycko, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Pociągiem z Giżycka do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nowa trasa kolejowa połączy Mazury z CPK
W piątek podpisano umowę na dokumentację dla linii kolejowej Ostrołęka – Giżycko. Linia ma liczyć około 140 kilometrów długości. Pozwoli dojechać z Giżycka do Warszawy i dalej do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W trakcie prac przygotowawczych na które podpisano umowę, wykonane zostaną specjalistyczne opracowania, na podstawie których zostanie wskazany dokładny przebieg linii. Zostaną też opracowane materiały konieczne do uzyskania wszystkich zgód na budowę.
Budowa linii Ostrołęka – Giżycko to część dużego projektu kolejowego związanego z Centralnym Portem Komunikacyjnym, czyli lotniskiem pasażerskim, jakie ma powstać między Warszawą a Łodzią.
W całej Polsce powstanie 1800 kilometrów nowych linii kolejowych. W wielu relacjach bardzo skróci się czas podróży, będzie więcej połączeń, będą one szybsze, lub w ogóle pojawią się. Ten podział na Polskę A i Polskę B stanie się w wymiarze transportowym absolutnie bezpodstawny
– przekonuje wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Obecnie – jak wynika z rozkładu jazdy PKP – podróż pociągiem z Giżycka do Warszawy wymaga przynajmniej jednej przesiadki i trwa przynajmniej 5 godzin. Po wybudowaniu linii kolejowej Ostrołęka – Giżycko ma trwać 2 godziny 15 minut. Mimo że dziś podpisano umowę na dokumentację, pewne prace przygotowawcze już trwają.
Ten proces zaczął się już jakiś czas temu. Inwentaryzacje środowiskowe już trwają, prace analityczne również są zaawansowane
– informuje prezes CPK Mikołaj Wild.
Na budowie nowej linii ma znacznie zyskać Łomża, miasto dotychczas pozbawione pasażerskich połączeń kolejowych.
Od wielu, wielu lat mieszkańcy tej ziemi zabiegali o tę inwestycję, o to, żeby z Łomży też odchodziła kolej do Warszawy i w innych kierunkach, żeby właśnie mieszkańcy tak dużego regionu będącego częścią województwa podlaskiego mogli korzystać z kolei
– zwraca uwagę Adam Andruszkiewicz, minister w kancelarii premiera.
Ale zyskać mają także Mazury.
Trasa, która będzie przebiegała przez Ostrołękę i Łomżę, potem przez Pisz, Orzysz i dochodzić do Giżycka, będzie bardzo ważnym elementem komunikacji między Mazurami, stolicą kraju i dalej Centralnym Portem Komunikacyjnym. Dzięki temu zyskamy nową jakość, to pozwoli też odciążyć transport drogowy
– podkreśla wicewojewoda warmińsko-mazurski Aleksander Socha.
Pierwsze prace budowlane na linii kolejowej Ostrołęka – Giżycko mają ruszyć za dwa lata, czyli w roku 2023 i zakończyć się w 2027.
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: A. Niebojewska