Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 3 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Pierwszy miesiąc działania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Jaką pomoc oferuje?

Fot. Adobe Stock

Pacjenci mogą od miesiąca korzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. To nocna i świąteczna pomoc medyczna pod bezpłatnym ogólnopolskim numerem 800 137 200.

Kiedy można z korzystać z porad informuje, Magdalena Mil, rzecznik warmińsko-mazurskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia:

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest dostępna poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli od poniedziałku do piątku od godz. 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz w soboty, niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy – od 8.00 do 8.00 następnego dnia.

00:00 / 00:00

Na bezpłatną infolinię można dzwonić poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. W jakich przypadkach udzielane są porady – wyjaśnia rzecznik warmińsko-mazurskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia:

Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu możemy skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów bezpośredniego zagrożenia życia, a gdy zapisane leki i recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy stanu zdrowia oraz gdy zachodzi obawa, że do otwarcia przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

00:00 / 00:00

Po wybraniu numeru 800 137 200 z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Magdalena Mil wyjaśnia, jakie są dalsze procedury:

Po sprawdzeniu pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas tego połączenia pacjent może uzyskać e-receptę lub poradę co do dalszego sposobu postępowania. Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, przełączy go do lekarza, który udzieli pomocy medycznej.

00:00 / 00:00

Jak informuje rzeczniczka NFZ, od początku działania infolinii udzielono prawie 6 i pół tysiąca porad medycznych:

57 procent stanowią porady pielęgniarskie, a 43 procent porady lekarskie. Najwięcej połączeń wykonywanych jest w weekendy między godziną 18 a 21. Średni czas oczekiwania na poradę wynosi zaledwie kilkanaście sekund.

00:00 / 00:00

Ze zdalnej konsultacji mogą przy korzystać także osoby niesłyszące. Komunikacja odbywa się przy wsparciu tłumacza języka migowego. Porady udzielane są w 4 językach: polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim. Na 6,5 tys. porad około 126 udzielonych było w języku obcym.

Autor: K. Kantor
Redakcja: M. Rutynowski

Więcej w medycyna, pielegniarka, położna, e-recepta, pomoc medyczna, porada
Stypendia mają zachęcić przyszłych lekarzy do pracy w elbląskich szpitalach

Elbląg wprowadza program stypendialny dla studentów dwóch ostatnich lat medycyny. Miasto chce zachęcić młodych lekarzy do podjęcia pracy w deficytowych specjalnościach w szpitalu miejskim i wojewódzkim....

Zamknij
RadioOlsztynTV