Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna
Pierwszy miesiąc działania Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Jaką pomoc oferuje?
Pacjenci mogą od miesiąca korzystać z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. To nocna i świąteczna pomoc medyczna pod bezpłatnym ogólnopolskim numerem 800 137 200.
Kiedy można z korzystać z porad informuje, Magdalena Mil, rzecznik warmińsko-mazurskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia:
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu jest dostępna poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli od poniedziałku do piątku od godz. 18.00 do 8.00 następnego dnia oraz w soboty, niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy – od 8.00 do 8.00 następnego dnia.
Na bezpłatną infolinię można dzwonić poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. W jakich przypadkach udzielane są porady – wyjaśnia rzecznik warmińsko-mazurskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia:
Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu możemy skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów bezpośredniego zagrożenia życia, a gdy zapisane leki i recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy stanu zdrowia oraz gdy zachodzi obawa, że do otwarcia przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
Po wybraniu numeru 800 137 200 z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Magdalena Mil wyjaśnia, jakie są dalsze procedury:
Po sprawdzeniu pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas tego połączenia pacjent może uzyskać e-receptę lub poradę co do dalszego sposobu postępowania. Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, przełączy go do lekarza, który udzieli pomocy medycznej.
Jak informuje rzeczniczka NFZ, od początku działania infolinii udzielono prawie 6 i pół tysiąca porad medycznych:
57 procent stanowią porady pielęgniarskie, a 43 procent porady lekarskie. Najwięcej połączeń wykonywanych jest w weekendy między godziną 18 a 21. Średni czas oczekiwania na poradę wynosi zaledwie kilkanaście sekund.
Ze zdalnej konsultacji mogą przy korzystać także osoby niesłyszące. Komunikacja odbywa się przy wsparciu tłumacza języka migowego. Porady udzielane są w 4 językach: polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim. Na 6,5 tys. porad około 126 udzielonych było w języku obcym.
Autor: K. Kantor
Redakcja: M. Rutynowski