Oszustwa na „Czyste Powietrze”. Kredyty zamiast wsparcia. Śliska Sprawa dziś o 17.15

Mimo czasowego wstrzymania programu „Czyste Powietrze”, z powodu wykrytych nieprawidłowości, nieuczciwe firmy nadal oferują potencjalnym beneficjentom rzekomą pomoc w uzyskaniu dotacji.
Tak było w przypadku mieszkanki jednej z wsi koło Ostródy. Przedstawiciel firmy zapewniał ją, że otrzyma rządowe dofinansowanie na wymianę starego pieca, mimo że kobieta nie kwalifikowała się do programu. Zamiast umowy o dotację pani Agnieszka podpisała niekorzystną umowę kredytową.
Nasze dokumenty o dofinansowanie nawet nie zostały złożone. Pan, który w lutym informował nas, że na sto procent dostaniemy wsparcie, wiedział, że my się nie załapiemy na to dofinansowanie. Po prostu naciągnął nas na dodatkowy kredyt
– stwierdziła.
Jak powiedziała mecenas Olga Malinowska, która zajęła się tą sprawą, poszkodowana kobieta poprosiła o pomoc prawników.
Nie podjęłabym się oceny prawno-karnej zachowania. Ja raczej oceniałabym pod kątem cywilnym, jako błąd, który został – być może, będzie to udowadniane w postępowaniu sądowym, jeżeli strony się nie dogadają – wywołany przez firmę oferującą swoje usługi
– wyjaśniła.
Mieszkaniec Lidzbarka Warmińskiego chciał wymienić w domu stary piec na nowy, korzystając z dofinansowania z rządowego programu „Czyste Powietrze”. Firma, która zaproponowała mu wymianę pieca, próbowała dodatkowo namówić go na montaż pompy ciepła. Mężczyzna nie wyraził na to zgody.
Po pewnym czasie okazało się jednak, że musi spłacać kredyt również za pompę ciepła.
Dowiedziałem się, że mam kredyt na pompę ciepła. Mówię, że tej pompy nie posiadam i nie chciałem. Chodzi o to, że oni wpisali mi dwa piece, bo z „Czystego Powietrza” można wyciągnąć ponad 45 tysięcy złotych. Zadzwoniłem do nich i zapytałem: skąd ja mam dwa kredyty? A oni: dostanie pan z „Czystego Powietrza”, spłaci pan sobie kredyty i będzie na czysto
– relacjonował rozmówca Radia Olsztyn.
Problem w tym, że mieszkaniec Lidzbarka nie otrzymał dofinansowania, bo okazało się, że nie kwalifikuje się do programu. Kontakt z firmą, która pośredniczyła w umowie, urwał się.
Więcej o podobnych przypadkach opowiemy w audycji Śliska Sprawa dziś o godzinie 17.15.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: W. Chromy
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy





























