Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Okradli seniorów na ponad 140 mln zł. Ruszyła kampania #ZnamTeNumery
Pod hasłem #ZnamTeNumery ruszyła ogólnopolska kampania społeczna przestrzegająca przed oszustami. Jest adresowana głównie do seniorów, którzy najczęściej padają ofiarami przestępstw m.in. na wnuczka, pracownika banku, urzędnika, czy policjanta.
Według ubiegłorocznych danych, pieniądze straciło ponad 12 tysięcy osób powyżej 65 roku życia. Oszuści, wykorzystując ludzką łatwowierność i naiwność, wzbogacili się o 141 milionów złotych.
Mieszkańcy województwa warmińsko-mazurskiego najczęściej tracili po 20 tysięcy złotych. Były też osoby, którym oszuści ukradli oszczędności w kwotach 80, 100 a nawet 300 tysięcy złotych.
Nie ma dnia, aby policja nie informowała o kolejnych oszustwach. Przebiegłość przestępców nie ma granic, a sposoby na zdobycie zaufania i oszczędności seniorów bardzo różne.
Oszuści wciąż modyfikują swoje metody działania i legendy jakimi się posługują. Dostosowują je do aktualnej sytuacji na rynku, do trendów jakimi się poddajemy, robiąc chociażby zakupy w sieci, zamawiając jakieś usługi, czy nawiązując nowe znajomości. Fabrykują strony internetowe, podszywają się pod inne instytucje, czy pod inne osoby. Wszystko po to, by w końcu dotrzeć do ich znajomych i w ten sposób spróbować wyłudzić pieniądze, bądź spróbować uzyskać dane bankowości elektronicznej
– powiedział aspirant Tomasz Markowski z KWP w Olsztynie.
Przykładem może być 68-latka z powiatu piskiego, która straciła ponad 50 tysięcy złotych przelewając pieniądze na konto mężczyzny podającego się za policjanta. Miała w ten sposób uchronić swoje oszczędności.
80 tysięcy złotych straciła kobieta spod Olecka. Dała się namówić oszustom na zainwestowanie w kryptowaluty. Zainstalowała na komputerze wskazane oprogramowanie i zezwoliła oszustom na dostęp do swojej bankowości elektronicznej. W podobny sposób oszukano także mieszkankę powiatu elbląskiego, która straciła 270 tysięcy złotych.
Kampanię #ZnamTeNumery prowadzi Komenda Główna Policji w partnerstwie m.in z Pocztą Polską.
Posłuchaj wypowiedzi
#ZnamTeNumery – kampania społeczna realizowana przez Komendę Główną Policji z TV Puls oraz Fundacją TV Puls ,,Pod Dębem”. Do działań włączyła się @PocztaPolska.🤝Kampania adresowana jest do seniorów i ich bliskich. Dowiedz się więcej i nie daj się oszukać👇https://t.co/JcJtgUBC9H pic.twitter.com/SGQ7ZnNPaI
— Polska Policja 🇵🇱 (@PolskaPolicja) October 4, 2023
Autor: K. Grabowska
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy