Aktualności, Aplikacja mobilna
Od nowego roku listy z urzędu dostaniemy w formie elektronicznej
Już nie w kolejce na poczcie, a na smartfonie lub laptopie. W całej Polsce obowiązują już e-Doręczenia.
Jak wyjaśniała Joanna Urbaniak z Urzędu Miejskiego w Elblągu, to system, który pozwala na odbiór listu poleconego z urzędu przez Internet.
Można w ten sam sposób również wysłać list do urzędu miejskiego. Wystarczy założyć odpowiedni adres i skrzynkę do e-doręczeń na aplikacji mobywatel.gov.pl
– mówiła rzeczniczka.
Od 1 stycznia w Elblągu decyzje podatkowe nie są już roznoszone przez pracowników urzędu miasta. Na razie obowiązek korzystania ze skrzynki elektronicznej mają między innymi urzędy miast i gmin, ZUS, NFZ i urzędy skarbowe. Mieszkańcy mogą sami zdecydować, czy chcą dostawać listy polecone w formie cyfrowej.
Jest prościej. W Polsce wiemy wszyscy, jak poczty działają i ile trzeba się wystać w kolejkach. Elektronicznie jest to dużo prostsze. (…) Dla młodszych to jest wygoda, bo pracujemy do późna. Gorzej ze starszymi. Ja mam 78-letnią mamę i na pewno nic bez nas nie zrobi w Internecie
– mówią mieszkańcy Elbląga.
Jeśli nie założymy skrzynki e-Doręczeń, urząd wysyła dokument elektroniczny, który trafia na pocztę. Tam jest automatycznie drukowany i wysyłany do nas w tradycyjny sposób.
Według danych resortu cyfryzacji 68 procent gmin i ponad 88 procent starostw powiatowych ma już adresy do doręczeń elektronicznych.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: M. Rozbicka
Redakcja: M. Rutynowski