Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: -3 °C pogoda dziś
JUTRO: -2 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Od nowego roku listy z urzędu dostaniemy w formie elektronicznej

Już nie w kolejce na poczcie, a na smartfonie lub laptopie. W całej Polsce obowiązują już e-Doręczenia.

Jak wyjaśniała Joanna Urbaniak z Urzędu Miejskiego w Elblągu, to system, który pozwala na odbiór listu poleconego z urzędu przez Internet.

Można w ten sam sposób również wysłać list do urzędu miejskiego. Wystarczy założyć odpowiedni adres i skrzynkę do e-doręczeń na aplikacji mobywatel.gov.pl

– mówiła rzeczniczka.

Od 1 stycznia w Elblągu decyzje podatkowe nie są już roznoszone przez pracowników urzędu miasta. Na razie obowiązek korzystania ze skrzynki elektronicznej mają między innymi urzędy miast i gmin, ZUS, NFZ i urzędy skarbowe. Mieszkańcy mogą sami zdecydować, czy chcą dostawać listy polecone w formie cyfrowej.

Jest prościej. W Polsce wiemy wszyscy, jak poczty działają i ile trzeba się wystać w kolejkach. Elektronicznie jest to dużo prostsze. (…) Dla młodszych to jest wygoda, bo pracujemy do późna. Gorzej ze starszymi. Ja mam 78-letnią mamę i na pewno nic bez nas nie zrobi w Internecie

– mówią mieszkańcy Elbląga.

Jeśli nie założymy skrzynki e-Doręczeń, urząd wysyła dokument elektroniczny, który trafia na pocztę. Tam jest automatycznie drukowany i wysyłany do nas w tradycyjny sposób.

Według danych resortu cyfryzacji 68 procent gmin i ponad 88 procent starostw powiatowych ma już adresy do doręczeń elektronicznych.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

Autor: M. Rozbicka
Redakcja: M. Rutynowski

Więcej w urzędy, mObywatel, e-doręczenia
Jakie sprawy administracyjne załatwisz przez Internet? Miasto poszerza ofertę

Ponad 170 spraw można załatwić w ratuszu w stolicy regionu przez Internet. Umożliwia to platforma Cyfrowy Olsztyn. Można tam m.in. złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego,...

Zamknij
RadioOlsztynTV