Aktualności, Aplikacja mobilna, Szczytno, Region, Regiony
Obwodnica Szczytna o krok bliżej. Dziś podpisano umowę
Drogowcy podpisali umowę na stworzenie dokumentacji obwodnicy Szczytna. Na jej podstawie powstanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla tej drogi.
Wojewoda warmińsko-mazurski Artur Chojecki podkreśla, że jest ona istotna dla regionu.
Ta droga będzie miała za zadanie wyprowadzić tranzyt z miasta, poprawić komfort i bezpieczeństwo. Jeśli dołączymy do tego kwestię związaną z naszym regionalnym portem w Szymanach, to widzimy, że dodatkowe elementy strategiczne dla naszego regionu wchodzą tutaj w grę
– mówi wojewoda.
Budowa ma rozpocząć się w roku 2026 – informuje Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Niektórym może się wydawać to odległa perspektywa, ale prace projektowe wymagają kilku lat, by przeanalizować wszelkie możliwe warianty, wybrać ten najlepszy, przeprowadzić konsultacje z mieszkańcami i uzyskać decyzję środowiskową
– mówi Mirosław Nicewicz.
Obwodnica Szczytna będzie drogą jednojezdniową, łączącą drogi krajowe nr 53, 57 i 58. Będzie stanowiła obejście miasta prawdopodobnie od strony południowej i zachodniej, nie tworząc jednego pełnego kręgu. Jaki dokładnie będzie jej przebieg – tego dowiemy się po sporządzeniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
Podpisanie umowy na dokumentację obwodnicy Szczytna oznacza również, że wszystkie regionalne projekty z programu budowy 100 obwodnic wchodzą w fazę realizacji.
Prace ruszyły, to już nie są plany, to już nie są pomysły czy obietnice. To oznacza, że od strony technicznej i finansowej jest już wszystko. A my mamy daleko idącą pewność, że za kilka lat te inwestycje będą ukończone i będziemy mogli z nich korzystać
– podkreśla Jerzy Szmit, szef struktur Prawa i Sprawiedliwości w okręgu olsztyńskim i były wiceminister infrastruktury.
Przypomnijmy, że z programu budowy 100 obwodnic w regionie mają też powstać obwodnice Smolajn, Gąsek i Pisza, a także północna obwodnica Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit. Najbardziej zaawansowana jest inwestycja w Smolajnach – tak trwają prace budowlane, które mają zakończyć się w przyszłym roku. W przypadku obwodnicy Gąsek trwa jeszcze tworzenie projektu, GDDKiA na początek przyszłego roku planuje ogłoszenie przetargu na budowę. Obwodnica Pisza i północna obwodnica Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit są na początkowym etapie – w ubiegłym tygodniu podpisano umowy na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla tych inwestycji. Najpóźniej – bo do roku 2030 – ma zakończyć się budowa północnej obwodnicy Olsztyna.
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: M. Rutynowski