Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna, Regiony
Nowe perony i wiaty. Stacja w Pasłęku została zmodernizowana
Peron w Pasłęku został przebudowany i przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. To jedna z sześciu inwestycji realizowanych w województwie warmińsko-mazurskim w ramach rządowego programu modernizacji przystanków kolejowych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły przebudowę peronu na stacji Pasłęk na linii Olsztyn – Bogaczewo. To trasa, którą pasażerowie podróżują z Olsztyna do Elbląga i Trójmiasta.
Konsekwentnie prowadzimy działania na rzecz likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i poprawy dostępu do kolei, również dla mieszkańców mniejszych miejscowości w województwie warmińsko-mazurskim. Wszystko to dzięki programowi, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2025 roku miliard zł na budowę i modernizację przystanków
– powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Dzięki realizacji Rządowego Programu budowy przystanków kolejowych w całej Polsce, mieszkańcy zyskują lepszy dostęp do kolei, czyli najbardziej ekologicznego środka transportu. W zależności od potrzeb przebudowujemy perony – jak w Pasłęku lub budujemy nowe przystanki np. w Nikielkowie, Kolnie i Wietrzychowie. Pasażerowie mogą korzystać z pociągów bezpieczniej i wygodniej
– dodał Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Podróżni korzystają z nowego wyższego peronu, wyposażonego w antypoślizgową nawierzchnię. Są nowe wiaty i ławki. Lepszą obsługę zapewnia montaż nagłośnienia, nowego oznakowania i gablot z rozkładem jazdy. Z myślą o potrzebach osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zamontowano ścieżki dotykowe i pochylnię. Rowerzyści mogą zostawić jednoślady pod wiatą i kontynuować podróż pociągiem.
Inwestycja była realizowana w formule „projektuj i buduj”. Wartość prac na stacji Pasłęk to ok. 4 mln zł netto.
Program Przystankowy 2020-2025 realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Program jest komplementarny z Krajowym Programem Kolejowym oraz Programem Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej + do 2028 roku.
Program Przystankowy w woj. warmińsko-mazurskim
W województwie warmińsko-mazurskim projekt przystankowy obejmuje 6 lokalizacji. Zaawansowane są prace przy budowie nowego przystanku w podolsztyńskiej miejscowości Nikielkowo. Tuż obok linii kolejowej Olsztyn – Korsze powstaje konstrukcja pierwszego z dwóch 150-metrowych peronów wraz z dojściem na wiadukt drogowy na ul. Lawendowej.
Na linii Olsztyn – Korsze budowane będą także dwa perony na nowym przystanku Kolno. Wykonawca porządkuje teren i przygotowuje grunt, na którym staną konstrukcje peronów.
Dostęp do kolei zwiększy także nowy przystanek Wietrzychowo na linii Olsztyn – Działdowo. W najbliższych dniach wykonawca rozpocznie przygotowania do inwestycji. Roboty rozpoczną się od prac ziemnych.
W Łankiejmach wsiadanie i wysiadanie z pociągów ułatwią wyższe, po przebudowie, dwa perony. Zaś w Działdowie rozbudowa peronów pozwoli na obsługę dłuższych składów. Wykonawcy obu inwestycji są na etapie pozyskiwania pozwoleń na budowę i opracowywania projektu przebudowy.
Realizacja inwestycji zwiększy dostępność mieszkańców do kolei i pozwoli na wygodne codzienne podróże pociągami do pracy czy szkoły.
W ostatnich latach, dzięki realizacji przez PLK Krajowego Programu Kolejowego, zwiększył się dostęp do kolei w regionie dzięki 5 nowym przystankom: Olsztyn Likusy przy ul. Bałtyckiej, Olsztyn Redykajny przy ul. Hozjusza, Olsztyn Jezioro Ukiel w pobliżu jeziora oraz Zespołu Szkół Elektronicznych i Zespołu Szkół Ekonomicznych – na linii z Olsztyna Głównego do Olsztyna Gutkowa. Wcześniej dostęp do kolei zwiększyły przystanki Olsztyn Śródmieście w centrum Olsztyna, Olsztyn Dajtki oraz Pisz Wschodni.
Autor: A. Libudzka (PAP)
Redakcja: A. Niebojewska