Adresy placówek, w których można uzyskać pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, są na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.
NFZ przypomina, że w czasie świąt można również uzyskać konsultację z lekarzem lub pielęgniarką przez telefon. Wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Za pośrednictwem infolinii można otrzymać poradę pielęgniarki, położnej lub lekarza w formie teleporady. Konsultacje prowadzone są w czterech językach: polskim, angielskim, ukraińskim i migowym, przez całą dobę w soboty, niedziele i w dni ustawowo wolne od pracy. Można uzyskać poradę medyczną, e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć i szpitalne oddziały ratunkowe (SOR).
SOR-y i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych, których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia. Takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i wdrożenia szybkiej diagnostyki oraz podjęcia leczenia. O kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny.
Do SOR-u pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania. Pomoc medyczna w izbach przyjęć i w szpitalnych oddziałach ratunkowych nie zastępuje wizyty u lekarza rodzinnego czy u lekarza poradni specjalistycznej.
Adresy i dane kontaktowe do SOR-ów i izb przyjęć są dostępne na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ.
W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić pod numer 112 lub 999 i wezwać zespół ratownictwa medycznego.
NFZ przypomina również, że jeśli znajdziemy się w sytuacji, kiedy będziemy musieli udzielić pierwszej pomocy, to pomoc znajdziemy w aplikacji mobilnej mojeIKP. Jest tam praktyczny przewodnik, który krok po kroku pokazuje jak prawidłowo wykonać czynności ratujące życie. Aplikacja jest bezpłatna. Wystarczy pobrać ją na telefon komórkowy. Aby uruchomić pierwszą pomoc, nie trzeba logować się do aplikacji.
Fundusz przypomina też o działaniu bezpłatnej i całodobowej infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590. Konsultanci udzielą nam niezbędnych informacji m.in. na temat pomocy w czasie świąt; podpowiedzą, gdzie jest najbliższy szpital, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub dyżurująca apteka.
Autor: K. Lechowicz-Dyl/PAP
Redakcja: A. Niebojewska/BSC