Kończą się konsultacje ws. modernizacji linii kolejowych
To ostatni dzień konsultacji społecznych Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku.
Chodzi o modernizacje linii kolejowych. W programie są także inwestycje z Warmii i Mazur. Mają kosztować około 750 milionów złotych. O tym, które trasy kolejowe mają być wyremontowane – mówi wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego Jacek Protas.
Na Warmii i Mazurach zmodernizowane zostaną odcinki Działdowo – Nidzica – Olsztyn oraz Szczytno – Pisz – Ełk, które zostaną dofinansowane z programu Polska Wschodnia. Odnowiona zostanie także trasa od Olsztyna do Braniewa. Na tę inwestycję przeznaczone zostaną pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Kolejnym odnowionym odcinkiem w regionu będzie torowisko na odcinku Jabłonowo – Iława – Olsztyn – Korsze. To inwestycja własna budżetu państwa.
Dwa odcinki znalazły się na liście rezerwowej projektu kolejowego. Rząd chce przeznaczyć na ich remont ponad 3 miliardy złotych. To trasy od Białegostoku przez Ełk do Suwałk i od Korsz do Ełku w ciągu Rail Baltica – dodaje wicemarszałek Jacek Protas.
Szacuje się, że po 1200 kilometrach torów na Warmii i Mazurach jeździ ponad 100 pociągów regionalnych i międzymiastowych. Mimo to gęstość linii kolejowych w regionie należy do najmniejszych w Polsce – stanowi około 6 procent w skali kraju. Nie wszystkie regionalne linie są w dobrym stanie technicznym. Z tego powodu około 92 kilometrów torów jest całkowicie wyłączona z ruchu.
Przy pomocy formularza na stronie ministerstwa infrastruktury i transportu każdy może wyrazić swoją opinię o Krajowym Programie Kolejowym.
(kpias/bsc)