Klaster turystyczny ma pomóc w utrzymaniu i promocji szlaku Green Velo
Zawiązanie klastra turystycznego, odpowiadającego za oznakowania i promocję powstającego w pięciu regionach Polski wschodniej rowerowego szlaku Green Velo, zapowiedzieli przedstawiciele Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego.
Świętokrzyska ROT odpowiada za promocję finansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu. Do końca grudnia ma być gotowe około 2 tysięcy kilometrów trasy, łączącej atrakcyjne turystycznie miejsca w woj. warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim.
Jak powiedziała dyrektor świętokrzyskiej ROT Małgorzata Wilk-Grzywna, klaster bedzie działał na zasadzie lokalnej organizacji turystycznej. Chcemy powołać lokalną organizację turystyczną, tzw. produktową, w oparciu o Prawo o stowarzyszeniach i Prawo o Polskiej Organizacji Turystycznej. W skład klastra będą mogły wejść samorządy, regionalne organizacje turystyczne, podmioty prywatne, organizacje pozarządowe, np. rowerowe.
Organizacja będzie miała za zadanie dbać o szlak, m.in. o zachowanie w dobrym stanie oznakowania trasy. Będzie miała też zadania promocyjne, dotyczące aktualizacji i udoskonalania internetowego geoportalu Green Velo, umożliwiającego cyklistom zaplanowanie wycieczek. Z przyszłym partnerami strategicznymi klastra będą organizowane różne wydarzenia, mające zachęcać rowerzystów do korzystania z tras.
Mamy zamiar współpracować z dużymi biurami podróży, które organizują turystykę rowerową w Polsce, także dla turystów zagranicznych. Są wyspecjalizowane biura, które interesują się tego typu aktywną turystyką. Zadaniem klastra będzie m.in. organizowane dla nich wizyt studyjnych, pokazywanie najbardziej atrakcyjnych dla danej grupy odbiorców odcinków szlaku – wyliczała Wilk-Grzywna. Jak dodała, organizacja będzie zabiegała o pozyskanie środków na promocję tras z Unii Europejskiej.
Wstępne porozumienie o powołaniu klastra w grudniu mają podpisać marszałkowie województw, w których zbudowano wschodnią autostradę rowerową. Organizacja zostanie formalnie powołana wiosną, jeszcze przed rozpoczęciem sezonu turystycznego.
Szlak Green Velo przebiega m.in. przez obszary chronione, rezerwaty, parki krajobrazowe i narodowe, w pobliżu zabytków architektury i ciekawych historycznie miejsc. Ścieżki poprowadzono m.in. wzdłuż dróg – powiatowych i wojewódzkich. Część biegnie obok chodników, niektóre po drogach gruntowych, inne – leśnymi ścieżkami. Przy trasie wybudowano miejsca obsługi rowerzystów – ze stojakami, wiatami i ławkami.
Wokół szlaku uruchomionych zostanie także 546 tzw. miejsc przyjaznych rowerzystom (MPR), w którym będzie można odpocząć, bezpiecznie przechować rower, czy go zreperować pojazd. To m. in. obiekty małej gastronomii, noclegowe, centra informacji turystycznej, instytucje kultury i punkty usługowe – wypożyczalnie rowerów, stacje paliw, sklepy.
Wśród właścicieli tych obiektów – przedsiębiorców i samorządów – zorganizowano nabór do MPR; po audycie otrzymują oni rekomendacje. Będą mogli posługiwać się znakiem promocyjnym MPR i logo Green Velo we własnych materiałach promocyjnych. Otrzymają też specjalistyczne narzędzia, niezbędne dla serwisu rowerowego, które będą udostępniać cyklistom.
Budowa trasy Green Velo i promocja są dofinansowane z Unii Europejskiej, z programu Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013. Budowa kosztuje około 300 milionów złotych (około 236 milionów złotych pochodzi z Unii Europejskiej), 10 procent z budżetu państwa, 5 procent to środki samorządów województw. Promocja szlaku kosztuje około 20 milionów złotych.
Zobacz także: Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo na finiszu – informacja
(pap/łw)