Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna
Kiedy pojedziemy trasą ekspresową z Olsztyna do Ełku?
Od ponad trzech dekad politycy i urzędnicy zapewniają o konieczności budowy nowoczesnej trasy S16, która połączy zachodnią i wschodnią część województwa warmińsko-mazurskiego. Tymczasem, mimo licznych zapowiedzi, droga ta wciąż jest jedynie w części trasą ekspresową. O ile w innych regionach Polski budowy dróg ekspresowych idą całkiem sprawnie, o tyle w naszym województwie proces ten trwa wyjątkowo długo.
Już w 2004 roku na antenie Radia Olsztyn pojawiła się informacja o potrzebie ogromnych inwestycji drogowych. Wówczas mówiono o 3 miliardach złotych i 15 latach pracy. Prof. Leszek Rafalski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów podkreślał, że najistotniejsze jest to, żeby jak najszybciej doprowadzić do tego, żeby droga numer 7, czyli droga z Warszawy do Gdańska, stała się drogą ekspresową.
Natomiast drugim przedsięwzięciem bardzo ważnym jest droga numer 16, czyli droga począwszy od Grudziądza poprzez Ostródę, Olsztyn, Mrągowo, Mikołajki do Augustowa. Te dwie drogi są trzonem komunikacyjnym Warmii i Mazur i one powinny być jak najszybciej zbudowane
– mówił.
Minęło 21 lat. Co się zmieniło? Kategorię drogi ekspresowej w ciągu „szesnastki” mają obwodnice Olsztyna i Ełku oraz odcinek Borki Wielkie-Mrągowo. Reszta drogi, szczególnie na Mazurach, jest jednak wąska, niebezpieczna i miejscami pozbawiona poboczy.
W 2004 roku Andrzej Ryński, ówczesny marszałek województwa, zapewniał, że „droga numer 16 to jedna z najważniejszych dróg w naszym województwie”. – Chcę zapewnić, że te działania drogowe będą przez nas kontynuowane – podkreślał.
W 2015 roku ówczesny wicemarszałek regionu Jacek Protas mówił, że „droga krajowa nr 16 będzie nadal modernizowana”. W tym samym roku „współpracę rządu, samorządów i mediów w sprawie drogi krajowej numer 16” za największy sukces samorządu Warmii i Mazur w 2014 roku uznawał marszałek Gustaw Marek Brzezin. Deklaracje padały również w 2020 roku. Jerzy Szmit z Prawa i Sprawiedliwości mówił wówczas, iż „budowa jest realna, konieczna i niezbędna, a jak już będzie wybrany wariant, to wówczas cała ta machina, ogromna machina projektowa, planistyczna, uzgodnieniowa ruszy.”
Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o zezwolenie na rozbudowę odcinka Barczewo-Biskupiec.
Powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 30 kilometrów. Realizację podzieliliśmy na dwa odcinki: Olsztyn-Barczewo i Barczewo-Biskupiec
– podkreśliła Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka prasowa GDDKiA w Olsztynie.
Jako pierwszy budowany będzie ten drugi. To odcinek trasy liczący ponad 18 km. Zostanie dostosowany do parametrów klasy S. Powstaną m.in. dwa węzły drogowe – w Kromerowie i Biskupcu, obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec oraz dwa Miejsca Obsługi Pasażera w okolicy Nowego Marcinkowa.
Tymczasem w innych częściach Polski nie ma tak wielkich problemów. Za kilka miesięcy pojedziemy nową trasą ekspresową od morza do morza. Tylko w tym roku w województwie lubelskim ma rozpocząć się budowa trzech odcinków ekspresówek S12, S17 i S19 o łącznej długości około 160 km.
Posłuchaj relacji Marka Lewińskiego
Autor: M. Lewiński
Redakcja: M. Rutynowski