KAS ostrzega przed oszustwami podatkowymi. Sprzedawca musi wydać paragon fiskalny
Sezon urlopowy w pełni, a co za tym idzie, w miejscowościach turystycznych jest coraz więcej wczasowiczów. To czas wzmożonych zakupów i intensywnego korzystania z różnego rodzaju usług, zwłaszcza gastronomicznych. Dlatego oprócz całorocznie działających punktów sprzedaży i usługowych, pojawia się wiele punktów sezonowych.
Przypominamy, że w przypadku, gdy sprzedawca zobowiązany jest do prowadzenia sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, musi wydawać paragon. Należy pamiętać, że niewydanie paragonu jest niezgodne z przepisami. Może to oznaczać, że sprzedawca zataja wysokość przychodów, a brak paragonu to między innymi niższe wpływy do budżetu państwa. To także utrudnienie dochodzenia swoich praw. Dzięki paragonom możemy między innymi złożyć reklamację i mieć pewność, że nie zostaliśmy oszukani.
Należy nie tylko żądać paragonu, ale również go sprawdzić. W branży gastronomicznej zauważalna jest praktyka wydawania klientom tzw. rachunku lub paragonu kelnerskiego, w miejsce paragonu fiskalnego. Taka transakcja nie jest rejestrowana na kasie fiskalnej i w związku z tym należny od niej podatek nigdy nie zostanie zapłacony.
Krajowa Administracja Skarbowa przypomina także, że wydruk potwierdzenia zapłaty w punkcie sprzedaży kartą płatniczą lub kredytową nie zastępuje paragonu fiskalnego.
Autor: P. Świniarski
Redakcja: A. Dybcio