Jesteś właścicielem kawiarni? Sprawdź, jakie metody płatności musisz zapewnić swoim klientom
Płatności kartą są wybierane chętnie przez wiele osób głównie ze względu na wygodę tego rozwiązania. Nic więc dziwnego, że klienci kawiarni często pytają o możliwość zrealizowania tego typu transakcji podczas opłacania rachunku. Jakie metody płatności warto wprowadzić, aby przyciągnąć jeszcze więcej gości?
Polacy chętnie płacą kartą
Popularność transakcji bezgotówkowych stale rośnie – w 2020 roku liczba płatności kartą dokonywanych przez klientów PKO Banku Polskiego wzrosła aż o 17% w porównaniu do roku poprzedniego.[1] Na taki stan rzeczy oczywiście miała w pewnym stopniu wpływ pandemia koronawirusa, ale popularność transakcji bezgotówkowych zauważono już wcześniej. Płatności kartą są wygodne, a przy tym zazwyczaj trwają krócej niż transakcje dokonywane za pomocą gotówki, co z kolei pozwala ograniczyć kolejki do kasy. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że liczba terminali płatniczych w Polsce również rośnie. Na koniec marca w naszym kraju było ich aż 1.037.915, a więc o 10,4 tys. więcej niż na koniec roku 2020[2]. Ponieważ Polacy chętnie korzystają z możliwości płacenia za usługi i towary kartą, warto im ją zapewnić w swojej kawiarni. Dostęp do różnych metod płatności pozytywnie wpływa na wizerunek marki i może zachęcić gości do ponownej wizyty w lokalu.
Jakie płatności warto wprowadzić w kawiarni?
Chociaż płatności gotówką ciągle są realizowane, wiele osób woli zapłacić rachunek za pomocą karty płatniczej korzystając np. ze smartfona. Takie rozwiązanie jest wygodne, ale też pozwala na szybkie dokonanie transakcji, a przy tym klienci sklepów czy innych punktów handlowo-usługowych nie muszą pamiętać o noszeniu przy sobie portfela. Terminale płatnicze w sklepach to obecnie niemal standard. Często też można je spotkać w różnego rodzaju punktach gastronomicznych. Ponieważ Twoi goście lubią mieć wybór, warto zapewnić im różne metody regulowania rachunku. Rozsądnie będzie więc umożliwić im dokonywanie płatności kartami z chipem i z paskiem magnetycznym, a także płatności zbliżeniowe i za pomocą smartfona. Jako właściciel kawiarni powinieneś zastanowić się nad wyborem odpowiedniego terminala płatniczego. Na co zwracać uwagę podczas poszukiwania urządzenia i jakie funkcje powinno ono zapewniać?
Jaki terminal do kawiarni?
Terminale płatnicze można podzielić na urządzenia stacjonarne i mobilne. Te pierwsze wymagają stałego zasilania. Z tego powodu sprawdzają się przy stanowiskach kasowych, na ladzie w punkcie sprzedaży czy hotelowych recepcjach. W przypadku kawiarni lepszym wyborem będzie mobilny terminal płatniczy, który działa również poza stanowiskiem kasowym dzięki wbudowanemu akumulatorowi. Takie urządzenie łączy się z siecią bezprzewodowo, dlatego kelner może zanieść je do stolika, aby klient mógł wygodnie opłacić rachunek za pomocą karty. Oczywiście wiele zależy od rodzaju prowadzonej działalności. W przypadku kawiarni serwujących napoje i słodycze wyłącznie na wynos, w zupełności wystarczy terminal stacjonarny.
Innym istotnym kryterium wyboru terminala płatniczego do kawiarni jest również rodzaj płatności obsługiwanych przez urządzenie. Powinno ono umożliwiać transakcje dokonywane wspomnianymi już kartami z chipem i z paskiem magnetycznym, a także zbliżeniowo i smartfonem. Ponieważ Polska jest chętnie odwiedzana przez turystów zagranicznych[3], warto zapewnić im możliwość zapłacenia za rachunek w walucie obcej.
Pamiętaj, że więcej możliwości opłacenia rachunku w Twojej kawiarni to znak, że dbasz o swoich klientów oraz ich komfort. Warto więc wybrać odpowiedni terminal do swojej kawiarni, który zapewni wysoki standard obsługi, a tym samym może przełożyć się na zwiększenie liczby stałych klientów.
[1] bankomania.pkobp.pl/finanse/bankowosc-internetowa-i-mobilna/reszty-nie-trzeba-czyli-transakcje-bezgotowkowe/
[2] www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2021.pdf
[3] www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_01_2021.pdfps://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/wiecej-turystow-zagranicznych-w-polsce-w-2019-roku