Jerzy Szmit: chcę aby budowanie dróg było maksymalnie proste i jednolite
Ogłoszenie przetargu na wykonanie studium oraz opracowanie koncepcji drogi ekspresowej numer 16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ełk to milowy krok w sprawie budowy 16 – mówił w Porannych Pytaniach Polskiego Radia Olsztyn wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.
Mamy do czynienia z konkretną decyzją, za którą pójdą konsekwencje w postaci wykonania i aktualizacji projektu (…) Projekty na przebieg tej drogi były wykonywane przez ostatnich kilka lat, natomiast nigdy nie było tej ostatecznej decyzji dotyczącej jej przebiegu. To będzie największy problem, dlatego, że było wskazanych ponad 30 wariantów i każdy z nich został oprotestowany (…) Jeżeli zostanie to zrealizowane to następnym krokiem będzie podpisanie umowy na wykonanie drogi, o której tyle lat rozmawialiśmy (…)
Trasa ma przebiegać rzez cenne przyrodniczo obszary. W Porannych Pytaniach wiceminister Jerzy Szmit podkreślił, że jeśli nie uda się wypracować trasy, która uzyska stosowne zezwolenia, to droga nie powstanie.
Chciałbym uświadomić mieszkańcom Warmii i Mazur, ale również i tym, którzy będą chcieli protestować, a nie są i nigdy nie byli mieszkańcami naszego województwa, żeby brali to pod uwagę (…), że ogromna większość społeczeństwa bardzo chce aby droga powstała i, aby wschodnia część województwa była dostępna komunikacyjnie.
Gość Polskiego Radia Olsztyn jest przekonany, że drogi w Polsce są budowane zbyt drogo. Wiceminister infrastruktury i budownictwa opracował nowy system tworzenia dróg, który ma być dużo tańszy i szybszy.
Przez rok pracowaliśmy z zespołem ekspertów (…) aby wypracować takie rozwiązania, które pozwolą na tańsze budowanie dróg (…) Chodzi o to, aby każdy most, każde przejście przez drogę nie wyglądało inaczej i nie było odrębnie projektowane (…) bo są to różne (…) popisy architektoniczne (…) Myślę, że już niedługo w okolicach Ostródy będziemy mogli zobaczyć bardzo efektowne i kosztowne konstrukcie, które tam już powstają. Chcemy aby budowanie dróg było maksymalnie proste i jednolite. Druga sprawa to jednolite przejścia dla zwierząt. Muszą być jasne przepisy, które to określają.
Jerzy Szmit zaznaczył, że jest za wcześnie, żeby określić o ile tańsze będzie budowanie dróg po wprowadzeniu wspomnianych zmian.
To dopiero okaże się w sytuacji gdy będą przetargi i (…) wykonawcy powiedzą w jakich cenach są gotowi budować drogi. Mamy przykład jak to wygląda w starym porządku (…) Teraz trudno powiedzieć. Szacowaliśmy, że będzie taniej 10 do 20 procent, ale dzisiaj trudno to ocenić.
Gość Porannych Pytań skomentował także niepokój byłego marszałka województwa, a obecnie posła Jacka Protasa wynikający z braku deklaracji ws. modernizacji drogi krajowej 53 z Olsztyna do Szczytna. Trasa ta łączy stolicę regionu z Portem Lotniczym w Szymanach.
Ta droga jest modernizowana. W ubiegłym roku lotnisko w Szymanach obsłużyło 50 tysięcy pasażerów. Zmiana ruchu na drodze 53 na razie jest nie zauważalna. W momencie gdyby lotnisko obsługiwało milion pasażerów to byłoby to odczuwalne (…) Są prowadzone prace, które mają zmodernizować tę drogę. Jest też pomysł budowy południowej obwodnicy Szczytna (…) ale jest to bardzo kosztowna rzecz. Zachęcam władze województwa aby współfinansowały tę drogę, dzisiaj są takie możliwości i możemy się wtedy zastanowić.
Posłuchaj rozmowy Krzysztofa Kaszubskiego z Jerzym Szmitem
(bsc)