Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 10 °C pogoda dziś
JUTRO: 20 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Jednostki rekreacyjne najczęściej korzystają z kanału przez Mierzeję Wiślaną

Fot. T. Owczarek

W Elblągu podsumowano ruch na Kanale Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Minął rok i miesiąc od otwarcia pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.

Pierwszą jednostką śluzowaną na przekopie Mierzei Wiślanej był Zodiak II, flagowa jednostka służb morskich. – Do 10 października z tego obiektu skorzystało 1965 jednostek, w tym 1433 rekreacyjne, 21 rybackich, 162 służb państwowych i 349 jednostek komercyjnych – powiedział kapitan Jacek Kościuch z elbląskiej delegatury Urzędu Morskiego w Gdyni.

Port w Elblągu, a także mniejsze porty w kraju mają być dofinansowane z emisji obligacji Skarbu Państwa. – Z otrzymanych środków będzie można wybudować m.in. obrotnicę, dzięki której jednostki będą mogły bezpiecznie manewrować i obracać się w kierunku wyjścia z portu w Elblągu – przekazała Teresa Wilk, kandydatka PiS w wyborach do Sejmu.

Wicewojewoda Piotr Opaczewski podkreślał, że przekop przez Mierzeję Wiślaną miał i ma sens. – On już ma swój wpływ na nasz region. Dzięki niemu finansowe wsparcie otrzymało Tolkmicko. Są też pieniądze na rozwój infrastruktury w granicach Zalewu Wiślanego. Miasto Braniewo złożyło wniosek o to, aby rzeka Pasłęka stała się żeglowna z Zalewu do Braniewa – wyjaśnił.

Oprócz portu w Tolkmicku, w gminie znajduje się kilkanaście przystani. – Jako podmiot zarządzający portem w Tolkmicku przygotowaliśmy program budowy nowej ekomariny. Pozyskaliśmy na tę inwestycję z Polskiego Ładu 7 milionów 200 tysięcy. Szacowany całkowity koszt to 8 mln zł – powiedziała Magdalena Dalman, burmistrz Tolkmicka.

Prace przy budowie Kanału Żeglugowego ruszyły w 2020 roku. Wymagały nie tylko przekopania Mierzei, ale także zbudowania specjalnej śluzy oraz falochronów od strony Zatoki Gdańskiej. Konieczna była instalacja 4 bram, a także sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym, na której zbierany był urobek z Mierzei.

Przekop Mierzei Wiślanej to pierwszy etap inwestycji. Oddany most obrotowy w Nowakowie i obudowa rzeki Elbląg to drugi etap, który zakończy się w grudniu tego roku. Sfinalizowano również trzeci etap, czyli pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym wraz oznaczeniem nawigacyjnym.
Ostatnia część inwestycji zakłada pogłębienie rzeki Elbląg do 5 m. Trwa spór między prezydentem Elbląga a rządem o to, kto ma wykonać te prace.

Posłuchaj wypowiedzi

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

00:00 / 00:00

Fot. T. Owczarek

Fot. T. Owczarek

Fot. T. Owczarek

Fot. T. Owczarek

Autor: T. Owczarek
Redakcja: K. Ośko

Więcej w konferencja
Lewica w Olsztynie o wykluczeniu komunikacyjnym i problemach mieszkaniowych

Wykluczenie komunikacyjne i energetyczne Warmii i Mazur było jednym z tematów konferencji prasowej Lewicy w Olsztynie. Mówił o tym Marcin Kulasek, poseł Lewicy i kandydat tej...

Zamknij
RadioOlsztynTV