Jednostki rekreacyjne najczęściej korzystają z kanału przez Mierzeję Wiślaną
W Elblągu podsumowano ruch na Kanale Żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Minął rok i miesiąc od otwarcia pierwszego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.
Pierwszą jednostką śluzowaną na przekopie Mierzei Wiślanej był Zodiak II, flagowa jednostka służb morskich. – Do 10 października z tego obiektu skorzystało 1965 jednostek, w tym 1433 rekreacyjne, 21 rybackich, 162 służb państwowych i 349 jednostek komercyjnych – powiedział kapitan Jacek Kościuch z elbląskiej delegatury Urzędu Morskiego w Gdyni.
Port w Elblągu, a także mniejsze porty w kraju mają być dofinansowane z emisji obligacji Skarbu Państwa. – Z otrzymanych środków będzie można wybudować m.in. obrotnicę, dzięki której jednostki będą mogły bezpiecznie manewrować i obracać się w kierunku wyjścia z portu w Elblągu – przekazała Teresa Wilk, kandydatka PiS w wyborach do Sejmu.
Wicewojewoda Piotr Opaczewski podkreślał, że przekop przez Mierzeję Wiślaną miał i ma sens. – On już ma swój wpływ na nasz region. Dzięki niemu finansowe wsparcie otrzymało Tolkmicko. Są też pieniądze na rozwój infrastruktury w granicach Zalewu Wiślanego. Miasto Braniewo złożyło wniosek o to, aby rzeka Pasłęka stała się żeglowna z Zalewu do Braniewa – wyjaśnił.
Oprócz portu w Tolkmicku, w gminie znajduje się kilkanaście przystani. – Jako podmiot zarządzający portem w Tolkmicku przygotowaliśmy program budowy nowej ekomariny. Pozyskaliśmy na tę inwestycję z Polskiego Ładu 7 milionów 200 tysięcy. Szacowany całkowity koszt to 8 mln zł – powiedziała Magdalena Dalman, burmistrz Tolkmicka.
Prace przy budowie Kanału Żeglugowego ruszyły w 2020 roku. Wymagały nie tylko przekopania Mierzei, ale także zbudowania specjalnej śluzy oraz falochronów od strony Zatoki Gdańskiej. Konieczna była instalacja 4 bram, a także sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym, na której zbierany był urobek z Mierzei.
Przekop Mierzei Wiślanej to pierwszy etap inwestycji. Oddany most obrotowy w Nowakowie i obudowa rzeki Elbląg to drugi etap, który zakończy się w grudniu tego roku. Sfinalizowano również trzeci etap, czyli pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym wraz oznaczeniem nawigacyjnym.
Ostatnia część inwestycji zakłada pogłębienie rzeki Elbląg do 5 m. Trwa spór między prezydentem Elbląga a rządem o to, kto ma wykonać te prace.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: T. Owczarek
Redakcja: K. Ośko