Ełk, Aktualności, Aplikacja mobilna, Giżycko, Kętrzyn, Mrągowo, Region, Szczytno, Węgorzewo
Jak przebiegają prace przy modernizacji najważniejszych dróg regionu?
Ministerstwo infrastruktury zatwierdziło plany budowy drogi S5 w zachodniej części województwa warmińsko-mazurskiego – ale jego przedstawiciele podkreślają, że to nie oznacza rezygnacji z innych planów drogowych w regionie. Drogowcy są też nieco bliżej budowy nowych obwodnic na Warmii i Mazurach.
Wczoraj ministerstwo infrastruktury zatwierdziło program inwestycji dla budowy drogi S5 w zachodniej części województwa warmińsko-mazurskiego. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zapewniał, że to nie oznacza rezygnacji z innych projektów – a przede wszystkim z projektu budowy drogi S16 z Mrągowa do Ełku. – Chcemy, aby Warmia i Mazury rozwijały się od strony gospodarczej. Cały czas naszym celem jest budowa drogi ekspresowej S16, także ten układ drogowy Warmii i Mazur będzie się rozwijał – mówił Rafał Weber.
Droga S16 z Mrągowa do Ełku
Na razie trwa proces wydawania decyzji środowiskowej dla S16 z Mrągowa do Ełku. Przeprowadzono konsultacje społeczne, Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nakazała też drogowcom uzupełnienie raportu o oddziaływaniu drogi na środowisko.
Podczas konsultacji społecznych wypłynęło około 2 tysięcy uwag i wniosków, zarówno od przeciwników, jak i zwolenników tej inwestycji, które są teraz analizowane. Natomiast na pewno odbędą się kolejne konsultacje społeczne, przy czym zostaną zorganizowane w momencie, gdy otrzymamy wszystkie uzupełnienia do raportu o oddziaływaniu na środowisko
– informuje Justyna Januszewicz z RDOŚ w Olsztynie. Sama budowa S16 z Mrągowa do Ełku planowana jest w perspektywie do roku 2030.
Znacznie wcześniej powstanie odcinek S16 z Borek Wielkich do Mrągowa. Prace mają ruszyć w tym roku.
To kolejny wielki krok do tego, abyśmy poprawiali naszą spójność komunikacyjną, do tego, aby droga S16 połączyła szybko Olsztyn z Mrągowem, a dzięki temu będzie nam bliżej do Kętrzyna, Giżycka, Węgorzewa czy do Szczytna
– podkreśla Jerzy Szmit, szef struktur Prawa i Sprawiedliwości w okręgu olsztyńskim i były wiceminister infrastruktury. Odcinek Borki Wielkie – Mrągowo ma być gotowy jesienią 2023 roku.
Trzy nowe obwodnice
Oprócz tego drogowcy są coraz bliżej rozstrzygnięcia przetargów na dokumentację trzech nowych obwodnic. Chodzi o obwodnice Pisza i Szczytna oraz północną obwodnicę Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit. Dotychczas przetargi na sporządzenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego tych dróg unieważniano ze względu na zbyt wysokie ceny lub zbyt małe doświadczenie oferentów. Postępowania powtarzano, ale teraz komisja przetargowa wybrała zwycięskie firmy. Jeśli nie będzie odwołań, umowy na sporządzenie dokumentacji zostaną podpisane w maju. W przypadku północnej obwodnicy Olsztyna wykonawca dokumentacji będzie też musiał wybrać rekomendowany wariant drogi – czy ma ona pobiec po wschodniej, czy po zachodniej strony miasta, trzeba bowiem pamiętać, że po jej wybudowaniu i połączeniu z obwodnicą południową nie powstanie jeszcze pełen krąg wokół stolicy Warmii i Mazur. Budowa obwodnica Pisza i Szczytna ma potrwać do roku 2028, budowa obwodnicy Olsztyna – do 2030.
Drogi S7 i S16- Via Baltica
Oprócz tego olsztyński oddziały GDDKiA realizuje budowę drogi S7 w województwie mazowieckim – od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do Płońska.
Zaawansowanie robót – w zależności od odcinka – wynosi od 40 do ponad 60 procent
– informuje Karol Głębocki z olsztyńskiego oddziału GDDKiA. Trzy z czterech odcinków, na jakie podzielono tę inwestycję, mają być gotowe pod koniec bieżącego roku, czwarty – w II kwartale roku przyszłego.
Trwają też prace na S16, czyli tzw. Via Baltica. Odcinek między miejscowościami Wysokie i Raczki ma być oddany do użytku pod koniec tego roku, odcinek Szczuczyn – Ełk – w II kwartale roku przyszłego, a odcinek Ełk – Wysokie – w IV kwartale 2022.
Autor: A. Piedziewicz
Redakcja: A. Chmielewska