Edukacja włączająca szansą dla uczniów niepełnosprawnych
Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych, czyli np. niepełnosprawne czy autystyczne uczy się nie w szkole specjalnej, tylko w placówce otwartej, na równi ze zdrowymi uczniami. To główne założenie edukacji włączającej.
To coś innego niż klasy integracyjne, w których uczy się kilkoro niepełnosprawnych dzieci, mających do dyspozycji dodatkowego nauczyciela. W Ełku odbyła się regionalna konferencja poświęcona temu zagadnieniu. Jak wyjaśnia Edyta Biernacka z Ośrodka Rozwoju Edukacji różnica polega na proporcji. W klasach integracyjnych uczy się kilkoro niepełnosprawnych dzieci, a w przypadku edukacji włączającej jest tylko jeden taki uczeń.
Edukacja włączająca jest częścią polityki oświatowej rządu – mówi warmińsko-mazurski wicekurator oświaty Wojciech Cybulski. Ministerstwu zależy na przygotowaniu nauczycieli do takiej formy pomocy uczniom niepełnosprawnym. Dlatego organizowane są takie konferencje.
Edukacja włączająca będzie finansowana z budżetu państwa, kuratorium już ogłosiło konkurs na granty, z których szkoły będą finansowały taką formę nauki.
Autor: M. Zbrożek
Redakcja: A. Dybcio