„Droga z Ełku do Warszawy może zająć niecałe dwie godziny”. Jerzy Szmit i Wojciech Kossakowski komentują inwestycje komunikacyjne na Warmii i Mazurach
Okolice Ełku przestaną być wykluczone komunikacyjnie. Droga do Warszawy może zająć niecałe dwie godziny – podkreślali w Porannych Pytaniach Jerzy Szmit, prezes Prawa i Sprawiedliwości w okręgu olsztyńskim, były wiceminister infrastruktury i budownictwa oraz Wojciech Kossakowski, poseł PiS.
W Ełku podpisana zostanie umowa na kolejny odcinek drogi Via Baltica. Politycy Prawa i Sprawiedliwości wyjaśniali, co to oznacza zarówno dla Ełku, jak i dla całej Polski północno-wschodniej.
Jest to niezwykle istotny krok dla komunikacji wschodniej części województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. Ta droga przybliży mieszkańców całego subregionu ełckiego do Warszawy. Odcinek Via Baltica będzie budowany przez dwie polskie firmy. Można powiedzieć, że to jest symbol – polskie konsorcja uczestniczące w wielkich projektach. Przynoszą one wiele miejsc pracy i godziwe zyski samym firmom. To także jest gruntowna zmiana, do której doprowadziliśmy. Warto podkreślić rolę ministra Andrzeja Adamczyka, który świadomie podjął decyzję, że Ełk musi dostać dobre, szybkie i wygodne drogi
– komentował Jerzy Szmit.
Trzy lata temu obiecywaliśmy, że zajmiemy się drogą szybkiego ruchu Via Baltica. Wszyscy podchodzili do tego sceptycznie – wielu próbowało, nikomu się nie udawało. My jednak się nie poddawaliśmy, wielka w tym zasługa ministra Jerzego Szmita. Udało nam się. Niecałe dwa tygodnie temu podpisaliśmy umowę na budowę odcinka Wysokie-Raczki. Idziemy jednak dalej, podpisana zostanie umowa na kolejny odcinek, blisko Ełku. Dla mieszkańców tego miasta i okolic jest to milowy skok, jeśli chodzi o przemieszczanie się. Droga z Ełku do Warszawy może zająć niecałe dwie godziny
– zaznaczał z kolei Wojciech Kossakowski.
W ostatnim miesiącu na spotkaniu premierów Litwy, Łotwy, Estonii i Polski podkreślano, że kluczową drogą kolejową jest łącząca kraje bałtyckie Rail Baltica. Połączyć ma ona północno-wschodnią część Polski z resztą Europy. – Prace cały czas trwają – mówił Jerzy Szmit i dodał:
Częściowo zostały podjęte już prace fizyczne. Należy pamiętać, że Rail Baltica musi być uzupełniona przez inne „żelazne” drogi. Trwa modernizacja drogi 219, łączącej Szczytno z Ełkiem. Prace są przyspieszane. Następnie zajmiemy się drogą z Ełku do Giżycka i Korsz. To oznacza, że Ełk ponownie stanie się ważnym węzłem kolejowym i jeżeli dołączymy do tego połączenia drogowe, będzie to miejsce doskonale skomunikowane. Wzrośnie również zainteresowanie turystyczne tego regionu.
W ostatni piątek Olsztyn odwiedził premier Mateusz Morawiecki. Szef rządu w swoim wystąpieniu wymienił Jerzego Szmita jako osobę odpowiedzialną za polepszenie się infrastruktury drogowej na Warmii i Mazurach.
Każdy w takiej sytuacji czuje dużą satysfakcję. Fakt, że mogłem uczestniczyć w podejmowaniu tych decyzji, to także zasługa Andrzeja Adamczyka, który powołał mnie na stanowisko wiceministra infrastruktury i budownictwa. Uzyskałem ponadto ogromne wsparcie z naszego województwa. Doskonale układa się współpraca z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie. Dziś możemy mówić o dużym sukcesie na Warmii i Mazurach pod rządami Prawa i Sprawiedliwości
– powiedział Jerzy Szmit.
Posłuchaj rozmowy z Jerzym Szmitem i Wojciechem Kossakowskim
Redakcja: A. Dybcio