Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna
Centrum Powiadamiania Ratunkowego świętuje 10-lecie istnienia. Na koncie ponad 7 mln zgłoszeń
10 lat temu – 3 kwietnia 2012 roku odebrano pierwszy telefon w warmińsko-mazurskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Na numer 112 zadzwoniła osoba, która zgłosiła kradzież w sklepie spożywczym w Olsztynku.
Jakie sukcesy udało się osiągnąć w tym czasie?
Przejęliśmy numery alarmowe policji oraz straży pożarnej, stworzyliśmy aplikację dla głuchych Deaf-Help, pomagaliśmy ludziom w czasie pandemii COVID-19, teraz w trakcie wojny w Ukrainie również pomagamy uchodźcom
– wymienia kierownik Centrum Powiadamiania Ratunkowego Jacek Wasiek.
Pierwszy telefon, który dzwonił na numer alarmowy 112 odebrała Aleksandra Linkiel.
To dotyczyło kradzieży w sklepie w Olsztynku. Zebrałam wszystkie potrzebne informacje, a potem przełączyłam się na numer alarmowy policji, aby przekazać niezbędne dane. Towarzyszyły temu wielkie emocje
– przyznaje pani Aleksandra.
Prawie 50% spośród wszystkich zgłoszeń na numer alarmowy 112 dotyczy interwencji policyjnych. – To spore ułatwienie w naszej codziennej pracy – przyznaje nadinspektor Tomasz Klimek – komendant warmińsko-mazurskiej policji.
Dyżurny, który dostaje już taką odcedzoną informację w formie elektronicznej i opis zdarzenia od razu dyslokuje służby, wie, o co chodzi i nie musi rozmawiać ani przesiewać tych informacji. To jest dla nas ułatwienie pracy, ale przede wszystkim szybkość działania i niesienie pomocy w jak najkrótszym czasie.
Wielkim sukcesem warmińsko-mazurskiego CRP jest także aplikacja Deaf-Help skierowana do osób głuchych.
Nie tylko ułatwienie, ale jedyna możliwość przekazania informacji o nagłym zdarzeniu zagrażającym życiu lub zdrowiu do systemu powiadamiania ratunkowego. Osoba głucha nie zadzwoni, nie usłyszy i nie powie operatorowi, co się dzieje
– powiedział Krzysztof Kuriata – dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie.
W ciągu 10 lat działalności warmińsko-mazurskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego odebrało ponad 7 milionów zgłoszeń.
Autor: P. Świniarski
Redakcja: M. Rutynowski

































