Elbląg, Aktualności, Aplikacja mobilna
„Budowa nie będzie uciążliwa dla mieszkańców Mierzei Wiślanej”. W piątek wykonawca przekopu przejmuje plac budowy
Plac budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną zostanie przekazany wykonawcy w piątek – poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
Nową drogę wodną łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym wybuduje za 992 miliony złotych polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix. Termin rozpoczęcia prac będzie znany po przedstawieniu przez wykonawcę harmonogramu prac.
4 października w Elblągu podpisano umowę ws. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Podpisy pod umową w obecności ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka złożyli dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kapitan żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski oraz przedstawiciele polsko-belgijskiego konsorcjum prezes NDI Małgorzata Winiarek – Gajewska i menedżer regionalny firmy Besix – Nic de Roeck.
Konsorcjum wybuduje port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym.
Jak mówił dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski wykonawca obiecał, że budowa nie będzie uciążliwa dla mieszkańców Mierzei.
Po przekazaniu placu budowy wykonawca zacznie swoje prace od budowy przyczółków i nabrzeży od strony Zalewu Wiślanego i od strony Zatoki Gdańskiej. Chodzi o to, żeby materiał i różnego rodzaju konstrukcje, które są potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, były transportowane drogą wodną, odciążając w ten sposób mieszkańców i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom.
Potem wykonane zostaną budowle hydrotechniczne od strony Zatoki Gdańskiej, następnie przejście przez Mierzeję Wiślaną, śluza wraz z bramami, dwoma mostami oraz hydrotechnika, zapewniająca dostęp do kanału od strony Zalewu Wiślanego. Na końcu zbudowana zostanie sztuczna wyspa o ponad 100-hektarowej powierzchni, która będzie służyła faunie i florze. Wyspa będzie siedliskiem w ramach ochrony środowiska.
Jak wskazał Wiesław Piotrzkowski, ochrona środowiska jest priorytetem, ale i wyzwaniem. Z tych względów prace budowlane hydrotechniczne i pogłębiarskie będą ograniczone czasowo w ciągu dnia, jak i roku.
Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około kilometra długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 metrów i szerokości – 20 metrów. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Autor: PAP/A.Libudzka
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy