Olsztyn, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Budowa Dworca Głównego w Olsztynie przedłuży się do przyszłego roku
Z powodu konieczności wykonania dodatkowych prac przedłuży się budowa Dworca Głównego PKP w Olsztynie. Nowy planowany termin zakończenia inwestycji to początek 2024 roku.
Jak poinformowały służby prasowe PKP SA,
wykonawca przebudowy dworca zakończył prace związane z rozbiórką dotychczasowego Dworca Olsztyn Główny. Kontynuowane są prace związane z wykonaniem płyty fundamentowej, a także ścian i słupów przyszłego dworca na poziomie –1. Z biegiem czasu prace konstrukcyjne będą postępowały, podobnie jak roboty instalacyjne.
Budowa nowego dworca nie zakończy się w II połowie tego roku. Zmienił się czas realizacji, co potwierdzono zawarciem aneksów do umowy.
Przyczyną aktualizacji harmonogramu inwestycji były konieczność wykonania prac dodatkowych, polegających m.in. na usunięciu odkrytych podczas rozbiórki Olsztyna Głównego elementów wykonanych z azbestu. Były one wbudowane m.in. w elewację budynku, a także konieczność koordynacji prac, polegających na rozbiórce części dworca, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu w obrębie stacji Olsztyn Główny
– wskazał Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA. Dodał, że nie bez znaczenia dla realizacji kontraktu były również perturbacje na rynku budowlanym związane z wybuchem wojny w Ukrainie.
Dworzec kolejowy Olsztyn Główny
To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur. Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci – w latach 1969-1971.
Jak podało biuro prasowe PKP SA, budowa nowego obiektu ma wyeksponować nowoczesny w formie i bryle budynek dworca oraz stworzyć reprezentacyjną przestrzeń wejściową przed nim, w formie placu miejskiego z dobrym połączeniem z innymi środkami transportu. Ważnym aspektem inwestycji jest budowa nowego tunelu pod dworcem i peronami, który pozwoli połączyć dwie części miasta, dotychczas rozdzielone torami.
Jak będzie wyglądał nowy dworzec?
Nowy Dworzec Olsztyn Główny zostanie wzniesiony na planie trapezu; na elewacji frontowej znajdą się: wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon „Dworzec Kolejowy”.
Od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Długość elewacji od strony peronów wyniesie około 73 metrów, natomiast szerokość pod dachem – to prawie 29 metrów. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 metrów wysokości. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1, która nawiąże stylem do dworca. Modernistyczna bryła zostanie przykryta wystającym poza jej obrys dachem.
Budowa nowego Dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP SA. Obiekt powstanie w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Koszt to niemal 71 milionów złotych brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol SA, natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.
fot. P. Getka
Redakcja: B. Świerkowska-Chromy za A. Libudzka/PAP