Wiceminister Śliwka: propozycja dokapitalizowania portu w Elblągu nadal aktualna
Kandydujący do izby wyższej polskiego parlamentu senator Jerzy Wcisła stwierdził podczas konferencji prasowej Koalicji Obywatelskiej w Elblągu, że „jakiś wiceminister chce odebrać miastu port” i zadeklarował wprowadzenie przepisów, zgodnie z którymi osoby podejmujące takie próby, stawałyby przed sądem.
Senator Jerzy Wcisła zapewniał, że będzie bronił własności samorządowej, w tym zarządzanego przez spółkę komunalną portu morskiego w Elblągu.
Będę bronił praw samorządowców. Samorząd to jest taka sama instytucja odrębna od państwa jak dom, jak rodzina, jak własna firma, jak własne mieszkanie. Chyba sobie nie wyobrażacie, że jakiś wiceminister przyjdzie do waszego domu i weźmie wam wersalkę. Przychodzi on do Elbląga i mówi „odbiorę wam port”, to jeszcze niektórzy ludzie wyobrażają. Ja sobie tego nie wyobrażam. Nie można odbierać samorządowi własności; to gwarantuje konstytucja. Wprowadzimy takie przepisy, że taka próba natychmiast będzie dowodem na to, żeby taki człowiek stanął na wokandę sądową
– powiedział senator KO.
Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka, którego Wcisła najprawdopodobniej miał na myśli, ocenił, że senator „broni stanowisk i uprawia brudną grę polityczną”.
Coraz bardziej pan Wcisła się kompromituje, bo nie chce bronić praw samorządów. Jeżeli by chciał, to by przez 8 lat coś zrobił dla Elbląga. Niestety nic nie zrobił. Proponujemy rozwiązanie, które spowoduje, że port w Elblągu wreszcie zacznie funkcjonować. Gra polityczna ze strony PO, PSL, Lewicy doprowadza do tego, że zamiast funkcjonowania nowoczesnego portu mamy podmiot, który jest jak całkowicie nierentowny w swojej podstawowej działalności. Miasto nie inwestuje w elbląski port. W sobotę miałem wiele spotkań z elblążanami. Oni są już trochę zmęczeni postawą pana Wcisły
– powiedział Śliwka.
Kilka miesięcy temu ministerstwa infrastruktury i aktywów państwowych zwróciły się do samorządu Elbląga z propozycją dokapitalizowania spółki komunalnej zarządzającej portem. Resorty zaoferowały 100 mln zł w zamian za większościowy pakiet udziałów w spółce i w ten sposób dofinansować niezbędne inwestycje rozwojowe w porcie.
Samorząd Elbląga i spółka zarządzająca portem uważają, że za pogłębienie toru wodnego w porcie w Elblągu jest zadaniem Skarbu Państwa i Urzędu Morskiego w Gdyni. Z kolei strona rządowa powołują się na ekspertyzy, z których wynika, że to zadanie zarządu portu.
Posłuchaj wypowiedzi
Autor: M. Rudy
Redakcja: M. Rutynowski