Aktualności, Aplikacja mobilna
Przyjęto harmonogram prac przy przekopie Mierzei Wiślanej
Urząd Morski w Gdyni zaakceptował harmonogram prac budowlanych przedłożony przez wykonawcę kanału przez Mierzeję Wiślaną.
W pierwszym etapie budowy zostaną przygotowane stanowiska postojowe od strony Zatoki Gdańskiej, tak by wywozić ziemię z urobku i sprowadzać wielkogabarytowe elementy stalowe
– powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
Obecnie trwa grodzenie i niwelowanie terenu. Prowadzona będzie też budowa portu osłonowego i falochrony od strony Zalewu Wiślanego. Od kilku tygodni, w miejscu planowanego przekopu, generalny wykonawca, czyli polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI i Besix, prowadzi prace organizacyjne i przygotowawcze.
Budowa ma być jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców.
Chcemy zrobić to w taki sposób, by jak najmniej zamykać drogę wojewódzką ze Sztutowa do Krynicy Morskiej, dlatego dużo prac będzie prowadzonych od strony wody, ale i nocą.
Wiceminister gospodarki morskiej odniósł się także do działań aktywistów Obóz dla Mierzei Wiślanej, którzy wysłali ostatnio listy do komisarza ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa Komisji Europejskiej. Napisali w nim, że nie zgadzają się „na łamanie prawa i niszczenie dziedzictwa przyrodniczego w imię doraźnych celów politycznych„.
Grzegorz Witkowski powiedział, że ta argumentacja nie zmienia się od kilku lat i podkreślił, że czas dyskusji już się skończył.
Jesteśmy gotowi cały czas wyjaśniać te wątpliwości, ale radziłbym już nie skarżyć się na Polskę do organów unijnych. Decyzja o budowie przekopu została podjęta po bardzo szerokich konsultacjach i czas najwyższy na właściwą budowę, na którą mieszkańcy Elbląga, ale i regionu czekają już bardzo wiele lat.
Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo województwo warmińsko-mazurskie. Projekt jest jednocześnie realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.
Do końca roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) ma wydać rozstrzygnięcie w sprawie decyzji środowiskowej dla inwestycji. Decyzję wydaną przez Regionalną Dyrekcję (RDOŚ) w Olsztynie pozwalającą na budowę pod pewnymi rygorami przyrodniczymi zaskarżyły zarząd województwa pomorskiego i organizacje ekologiczne.
Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.
Autor: PAP
Redakcja: K.Kantor/B.Świerkowska-Chromy