Zielona czcionka na białym tle. Od dziś nowe tablice rejestracyjne
Profesjonalna rejestracja – to nazwa nowego sposobu nadawania uprawnień do poruszania się pojazdom po drogach. Ułatwi organizację jazd testowych, etapowe konstruowanie pojazdów, a nawet prowadzenie badań nad nowymi rozwiązaniami. I co najważniejsze – właśnie wchodzi w życie. Wprowadzone zostaną także zielone tablice rejestracyjne.
Wchodzące w życie zmiany to efekt nowelizacji Prawa o Ruchu Drogowym. Wcześniej dealer motoryzacyjny, czy producent samochodów, którzy posiadali na przykład kilkadziesiąt aut, każdy z nich musieli zarejestrować oddzielnie. Tym samym do każdej z maszyn trzeba było wyrobić dowód rejestracyjny i tablice. To samo muszą robić np. instytuty badawcze.
Od 11 lipca 2019 r. wystarczy, że w swoim urzędzie złożą wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Na tej podstawie otrzymają jeden dowód rejestracyjny i jedne tablice. W praktyce oznacza to, że na tych samych numerach będą mogli testować wiele pojazdów.
Takie rozwiązanie jest już z powodzeniem stosowane np. w Niemczech, czy w Belgii. Co różni te tzw. profesjonalne tablice – nazywane także zielonymi – od tych, które mamy w swoich autach? Niewiele.
Znaki wytłoczone na profesjonalnej tablicy rejestracyjnej składają się z wyróżnika województwa, wyróżnika powiatu i numeru, który rozdzielony został literą „P”. Jednak najbardziej zauważalną różnicą będzie kolor cyfr i liter. Te nie będą czarne, a właśnie zielone
– wyjaśnia Marek Zagórski, minister cyfryzacji.
Profesjonalna rejestracja pojazdów ułatwi pracę naukowcom i inżynierom z instytutów badawczych oraz sprzedawcom nowych samochodów, którzy oferują klientom jazdy testowe. Wcześniej każde z testowych aut musiało być oddzielnie zarejestrowane, a to oznaczało nie tylko złożenie wielu wniosków, ale również wniesienie opłaty za każdy z samochodów.
Profesjonalna rejestracja jest możliwa dzięki rozszerzeniu funkcjonalności bazy CEPiK, czyli Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a dokładniej jednej z jej części – Centralnej Ewidencji Pojazdów. To na tej bazie oparte są też popularnie e-usługi – np. Historia Pojazdu, czy Bezpieczny Autobus
– tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Jak to będzie działało w praktyce? Producent, dystrybutor albo jednostka badawcza w swoim urzędzie złoży wniosek o zostanie podmiotem uprawnionym do profesjonalnej rejestracji. Poda w nim m.in. liczbę potrzebnych kompletów tablic rejestracyjnych, które zamierza wykorzystać oraz liczbę blankietów profesjonalnego dowodu rejestracyjnego dla każdego kompletu tablic. Na tej podstawie urząd wyda decyzję o profesjonalnej rejestracji, a wraz z nią zalegalizowane tablice rejestracyjne i blankiety profesjonalnych dowodów rejestracyjnych.
Później wystarczy zadbać o ubezpieczenie pojazdu, przyczepić tablice rejestracyjne, wypełnić blankiet dowodu rejestracyjnego, zarejestrować w wykazie planowaną godzinę przeprowadzenia jazdy testowej i wyruszyć na ulice.
O tym trzeba pamiętać
Decyzja o profesjonalnej rejestracji jest ważna przez rok. Profesjonalny dowód rejestracyjny jest ważny przez 30 dni lub – w przypadku jednostek badawczych – 6 miesięcy.
Urząd wydający decyzję o profesjonalnej rejestracji pobiera opłaty:
- Za wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów – 100 zł.
- Za blankiet profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 10 zł.
- Za wydanie tablic rejestracyjnych:
- kompletu profesjonalnych tablic samochodowych – 80 zł,
- profesjonalnej tablicy motocyklowej – 40 zł,
- profesjonalnej tablicy motorowerowej – 30 zł.
- Za wydanie znaku legalizacyjnego na profesjonalne tablice rejestracyjne – 12,50 zł.
Źródło: PAP
Redakcja: A. Dybcio