Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 4 °C pogoda dziś
JUTRO: 3 °C pogoda jutro
Logowanie
 

2021 rok na Warmii i Mazurach. Czym żyli mieszkańcy regionu?

Jak wyglądał rok 2021 w województwie warmińsko-mazurskim? Czym żyli mieszkańcy naszego regionu w zakończonym roku? Przedstawiamy podsumowanie minionych 12 miesięcy w regionie.

Pandemia koronawirusa

Fot. P. Getka

Około 165 tysięcy zakażeń koronawirusem i ponad 3,5 tysiąca zgonów zanotowano od początku pandemii w województwie warmińsko-mazurskim. Zakażenia i zgony w naszym regionie stanowią 4% wszystkich potwierdzonych zachorowań na koronawirusa w Polsce oraz 3,89% wszystkich zgonów.

Sytuację pandemiczną podsumował Wojewódzki Inspektor Sanitarny Janusz Dzisko. Rozmawiał z nim Marek Lewiński.

00:00 / 00:00

Do tej pory w województwie warmińsko-mazurskim zostało zaszczepionych 635 tysięcy osób.

Przekop Mierzei Wiślanej

Fot. NDI BESIX 2

W roku 2021 sporo działo się na placach budów na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Na początek morski plac budowy, czyli przekop Mierzei Wiślanej.

Rok 2021 był dla tego projektu bardzo ważny, gdyż powstały kluczowe elementy. Zaawansowanie prac pod koniec roku sięgnęło ponad 80 procent. Kapitan Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

00:00 / 00:00

Oddano też do użytku bardzo nowoczesny kapitanat portu. Tak dla przypomnienia – mosty budowane nad kanałem przez mierzeję to naprawdę skomplikowane konstrukcje, bo są to mosty obrotowe, otwierające się, by przepuścić statki. O postępy prac pod koniec roku pytaliśmy posła ziemi elbląskiej Leonarda Krasulskiego, jednego z głównych politycznych promotorów budowy przekopu przez mierzeję.

00:00 / 00:00

Tylko jedno się nie udało – bursztyn, który miał być wydobywany z przekopu i – według największych optymistów – nawet sfinansować budowę kanału. Niestety – okazało się, że jest go za mało po prostu i wydobycie będzie kompletnie nieopłacalne.

Za to w związku z budową kanału zaczyna się modernizacja małych portów nad Zalewem Wiślanym. Pod koniec roku umowę na taką modernizację podpisano w przypadku portu we Fromborku. Takich projektów jest więcej – przypominał wówczas wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

00:00 / 00:00

W połowie roku plac budowy odwiedził prezydent Andrzej Duda. Chwalił tempo prac i przypominał, po co to wszystko.

00:00 / 00:00

Inwestycje drogowe

Fot. GDDKiA

Postępy prac widać przede wszystkim w ciągu trasy S7. Choć jej kolejne, budowane odcinki nie leżą już w granicach województwa warmińsko-mazurskiego, to realizuje je olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Są one kluczowe do skrócenia czasu jazdy z Elbląga lub Olsztyna do Warszawy.

O tym, co udało się zrobić w minionym roku opowiedział Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

00:00 / 00:00

Wszystkie prace na S7 na odcinku Napierki-Płońsk mają się zakończyć w drugim kwartale bieżącego roku.

GDDKiA przygotowuje się do kolejnych inwestycji. W 2022 roku zamierza rozstrzygnąć przetargi na rozbudowę trasy krajowej numer 65 od granicy państwa do granicy z województwem podlaskim. W planach jest także modernizacja S16 na odcinku Mrągowo-Orzysz-Ełk. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie jednak wciąż jest w trakcie procedury wydania decyzji środowiskowej.

W sierpniu minionego roku ruszyła przebudowa krótszego fragmentu DK16 między Borkami Wielkimi a Mrągowem. Podczas symbolicznego wbicia łopaty pod modernizację tego odcinka były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit mówił, że to część głównego szlaku komunikacyjnego regionu.

00:00 / 00:00

W 2021 roku trwała budowa krótkiego odcinka trasy S5 między Ornowem a Wirwajdami koło Ostródy. Będzie to część ekspresówki, która połączy nasz region z autostradą A1 w Nowych Marzach, a dalej z Poznaniem i Wrocławiem. Rok 2021 to początek tworzenia dokumentacji dla odcinka Ostróda-Grudziądz. Na tę drogę trochę poczekamy. Zakończenie prac zaplanowano dopiero na… 2032 rok.

W województwie warmińsko-mazurskim oddano do użytku wiele dróg lokalnych. Sporą ich część zmodernizowano z udziałem publicznych pieniędzy z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Z nowych dróg i ulic korzystają już mieszkańcy takich miejscowości, jak: Giętkie w powiecie piskim, Niechłonin i Rutkowice w powiecie działdowskim, Kukówko koło Olecka, Garbina koło Braniewa, a także Lidzbark Warmiński i Działdowo.

Wszystkie umowy na dofinansowanie tych inwestycji podpisywał wojewoda Artur Chojecki.

00:00 / 00:00

Są też programy dotyczące budowy obwodnic. Zgodnie z rządowymi zapowiedziami w naszym regionie to obwodnice Pisza, Smolajn, Gąsek, Szczytna oraz Olsztyna i Dywit. Wszystkie są już w fazie realizacji, choć stopień zaawansowania prac każdej z nich jest inny. Na kolejnej liście inwestycji, opublikowanej przez premiera w grudniu, znalazły się dodatkowo obwodnice Kętrzyna i Nidzicy.

Budowa drugiej linii tramwajowej w Olsztynie

Fot. P. Getka

Druga nitka linii połączy dzielnicę Pieczewo ze Śródmieściem. Obsłuży też Nagórki, osiedle Mazurskie i osiedle Pojezierze. – Nowych torów jeszcze nie widać, prace trwają głównie pod ziemią – wyjaśniła Marta Bartoszewicz, rzeczniczka olsztyńskiego urzędu miasta.

00:00 / 00:00

Budowa powoduje liczne utrudnienia w ruchu, wymusza też wielokrotne zmiany jego organizacji. Na początku grudnia pytaliśmy kierowców: jak jeździ się po Olsztynie?

00:00 / 00:00

Taką dyskusję prowadzi się nie tylko na ulicach Olsztyna, ale również w ratuszu. Radosław Nojman, opozycyjny radny z Prawa i Sprawiedliwości, przekonywał, że obecna sytuacja utrudnia „normalne funkcjonowanie oraz prowadzenie działalności gospodarczej”.

00:00 / 00:00

Mirosław Gornowicz z prezydenckiego klubu „Ponad Podziałami” podkreślał, że miasto prowadzi gigantyczną inwestycję, wartą pół miliarda złotych.

00:00 / 00:00

Podobnego zdania jest Andrzej Karwowski, kierownik jednostki realizującej inwestycję tramwajową.

00:00 / 00:00

Nowa linia tramwajowa zacznie się od pętli przy ulicy Wilczyńskiego na osiedlu Pieczewo. Stamtąd dwutorowa linia pobiegnie środkiem ulicy Wilczyńskiego do ulicy Krasickiego. Kolejny odcinek to właśnie ulica Krasickiego. Tu początkowo linia będzie prowadzona środkiem ulicy, by na wysokości skrzyżowania z Boenigka wyjść poza jezdnię i biec dalej jej zachodnią stroną – tą, po której znajduje się m.in. LO V. Na wysokości skrzyżowania Krasickiego i Murzynowskiego zacznie się estakada – tramwaj pojedzie nią nad skrzyżowaniem Krasickiego z Synów Pułku.

Następny odcinek trasy to końcówka Synów Pułku oraz ulica Wyszyńskiego. Tu torowisko znajdzie się poza jezdnią, po jej zachodniej stronie. Ostatni etap to aleja Piłsudskiego. Nowa linia połączy się z już istniejącą na skrzyżowaniu Piłsudskiego i Kościuszki. Na Piłsudskiego od skrzyżowania z Wyszyńskiego tory wrócą na środek jezdni. Powstanie tram-bus-pas, taki, jak w centrum miasta. Będzie to oznaczało zwężenie jezdni dla samochodów – na Piłsudskiego dla aut zostanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę, wyjątkiem będzie tylko odcinek Dworcowa-Obiegowa, gdzie zostaną po dwa pasy.

Zgodnie z harmonogramem prac budowa drugiej linii tramwajowej w Olsztynie ma się zakończyć pod koniec 2023 roku.

Modernizacja hali Urania

fot. P. Getka

Olsztyn jest placem budowy nie tylko ze względu na inwestycję tramwajową. W minionym roku rozpoczęła się także modernizacja hali Urania. Można właściwie powiedzieć – budowa nowej, bo ze starej zostało naprawdę niewiele.

Po remoncie w głównej bryle znajdzie się wielofunkcyjne boisko, wykorzystywane m.in. w rozgrywkach siatkarskich, piłki ręcznej, koszykówki, tenisa ziemnego, tenisa stołowego, badmintona, futsalu, boksu. Widownia ma pomieścić ponad 4 tysiące osób. Budynek ma być wyposażony w nowoczesne technologie energooszczędne.

Z główną bryłą połączona będzie kolejna, mniejsza, a w niej m.in. sala treningowo-rozgrzewkowa z miejscami na widowni dla 500 osób, sala podnoszenia ciężarów, judo, siłownia oraz zaplecze sanitarno-rehabilitacyjne z pomieszczeniami dla zawodników, sędziów, trenerów, cheerleaderek oraz szatnie.

Nowa Urania ma być gotowa jesienią 2023 roku.

Służby z Warmińsko-Mazurskiego na granicy polsko-białoruskiej

Fot. 16. Dywizja Zmechanizowana

Na koniec wracamy do tematu hybrydowej wojny na granicy polsko-białoruskiej. Od samego początku na podlaskim odcinku granicy działania wojska koordynuje 16. Pomorska Dywizja Zmechanizowana, czyli dywizja, której dowództwo znajduje się w Olsztynie, a wszystkie jednostki na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Na granicę polsko-białoruską wysłała około 3 tysięcy żołnierzy, czyli jedną trzecią składu – mówił major Marek Nabzdyjak, rzecznik 16. Dywizji.

00:00 / 00:00

Na granicę wysłano nie tylko żołnierzy zawodowych, ale także Wojska Obrony Terytorialnej, m.in. z 4. Warmińsko-Mazurskiej Brygady Obrony Terytorialnej. Pojechali na granicę w listopadzie, ale jeszcze w wakacje przeszli szkolenia ze strażą graniczną – informował pułkownik Mirosław Bryś, dowódca 4. Warmińsko-Mazurskiej Brygady Obrony Terytorialnej.

00:00 / 00:00

Mówiąc o żołnierzach z Warmii i Mazur służących na granicy nie sposób niestety nie wspomnieć o sprawie, która położyła się cieniem na polskiej armii. 16 grudnia jeden z żołnierzy uciekł na Białoruś i poprosił tam o azyl. Jak się okazało, to Emil C. z 11. Mazurskiego Pułku Artylerii w Węgorzewie.

Po ucieczce w białoruskich reżimowych mediach mówił o nieludzkim traktowaniu uchodźców i o morderstwach, których mieli dopuszczać się na granicy polscy mundurowi. Z medialnych doniesień wynika, że Emil C. mógł mieć kontakty z białoruskimi służbami specjalnymi, wiadomo, że miał znajomości po tamtej stronie granicy.

Wiadomo też, że miał poważne problemy z prawem. Trzy dni temu Sąd Okręgowy w Olsztynie prawomocnie skazał go za znęcanie się nad matką. – Miało do tego dochodzi w mieszkaniu kobiety w Bartoszycach – opisywał sędzia Olgierd Dąbrowski-Żegalski, rzecznik Sądu Okręgowego w Olsztynie.

00:00 / 00:00

Emil C. jeszcze przed wyjazdem na granicę został także zatrzymany za jazdę samochodem pod wpływem alkoholu i narkotyków. Teraz jest ścigany listem gończym, a za dezercję grozi mu do 10 lat więzienia.

To, co dzieje się na granicy polsko-białoruskiej, wywołało też pytania o możliwy rozwój wypadków na granicy polsko-rosyjskiej, czyli granicy między województwem warmińsko-mazurskim a rosyjskim Obwodem Kaliningradzkim. Tu na szczęście jest spokojnie, ale w listopadzie zapowiedziano wzmocnienie tego odcinka. Co powstanie wyjaśniała major Mirosława Aleksandrowicz, rzecznik Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej.

00:00 / 00:00

Prace mają ruszyć w tym roku. Oby to wszystko okazało się dmuchaniem na zimne.

Autor: M. Lewiński/A. Piedziewicz
Redakcja: K. Ośko/M. Rutynowski

Tym żył kraj w minionym roku

Podsumowanie 2021 roku. Co wydarzyło się na świecie w minionych miesiącach?

Więcej w GDDKiA, budowa linii tramwajowej, budowa dróg, przekop mierzei wiślanej, koronawirus
Tym żył kraj w 2021 roku

Rok 2021 obfitował w wiele wydarzeń na arenie krajowej. Poza sprawami polityki i pandemią przeżyliśmy m.in. beatyfikację kardynała Stefana Wyszyńskiego. Nie można też zapomnieć o kryzysie...

Zamknij
RadioOlsztynTV