Elbląg, Polecane, Aktualności, Aplikacja mobilna, Region, Regiony
Zwodowano pogłębiarkę do obsługi drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną
Zwodowano pogłębiarkę, która ma obsługiwać drogę wodną przez Mierzeję Wiślaną. Statek specjalistyczny, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni, będzie wykorzystywany też do utrzymywania torów podejściowych do portów morskich do 18 m – podał Urząd Morski.
Umowę na budowę pogłębiarki podpisano w marcu 2022 r. Zakładała ona zaprojektowanie, budowę, wyposażenie i dostawę pogłębiarki. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.
Administracja morska niebawem zyska nowoczesną, specjalistyczną jednostkę, która w wydatny sposób ułatwi utrzymywanie założonych parametrów torów wodnych, prowadzących do portów. Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia
– poinformował cytowany w komunikacie Urzędu Morskiego w Gdyni wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni wskazali, że jednostka może już samodzielnie unosić się na wodzie.
Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Zaawansowanie prac aktualnie wynosi ponad 70 procent
– zaznaczył dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii. Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.
Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowego produktu z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, spersonalizowana, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy – ocenił Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.
Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną przebiega etapami. 17 września ubiegłego roku na Mierzei Wiślanej oddano do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Drugi etap, obudowa brzegów rzeki Elbląg, jest zaawansowany w ponad 90 procentach. Jego elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytku na początku lipca tego roku. Całość prac w ramach tej części inwestycji zakończy się do końca 2023 r. W maju br. zakończono trzeci etap, czyli pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz wykonanie oznakowania nawigacyjnego.
Redakcja: Ł. Sadlak
Autor: A. Libudzka